מאיפה הכסף

על חופש כלכלי ויציאה לטיול משפחתי בעולם בלי דאגות- ראיון עם יונית ורבר

28/04/2021

וגם בלי לעבוד לרגע…

האם היא באמת מליונרית? ועל איזה סכומים אנחנו מדברים? והאם התכנית שלה היא באמת אחרת מכל קסם אחר ל”התעשרות מהירה” שמבטיחים לנו בפרסומות? ראיון אישי שבו שאלתי גם שאלות שלא נעים לשאול.

על יונית שמעתי לאורך השנים, בטפטופים, מכל מיני משפחות שייעצתי להן לקראת יציאה לטיול ארוך, שעברו את התכנית שלה שמלמדת איך להגיע לחופש כלכלי, וכך התאפשר להם לממן את הטיול שלהם ולממש את החלום.

אבל לא נכנסתי לנושא הזה לעומק עד שהיא בעצמה ביקשה ממני ייעוץ לקראת יציאתה למסע עם המשפחה שלה. רק אז גיליתי שיש הרבה מה ללמוד ממנה, ופניתי אליה כדי שתביא לקוראים שלי את הסיפור המלא שלה, וגם תספר על התכנית שלה, “לשחרר את המליונר שבפנים“, למי שמעוניין.

“חיידק הנסיעות לחו”ל שלי התחיל בגיל צעיר”, היא מספרת, “את הנסיעות הראשונות עשיתי כשחקנית כדורעף למשחקים בעולם, בהמשך טיילתי בעיקר לטיולים קצרים של שבוע שבועיים. לנסיעות היותר ארוכות שלי (חודשיים שלושה) יצאתי רק לאחר שהתאלמנתי”.

אוקי. נשמע שיש כאן סיפור מעניין. בואי נתחיל מהתחלה…ספרי לי קצת על עצמך.

אני בת 46, נשואה פרק ב’ לצחי. פרק א’ שלי הסתיים בהפתעה בגיל 25 ויומיים, כשעמוס בעלי הראשון נהרג בתאונת עבודה. את צחי הכרתי 4 שנים אח”כ. גם הוא לאחר פרק א’ שהסתיימו בגירושין, עם 4 ילדים בגילאי 9 ועד שנתיים ואחרי שנישאנו הבאנו יחד לעולם גם את מאיה (היום בת 13) ואת נועם (היום בן 11).

2 . מה היה הדבר שהביא אותך בכלל לחשוב על רעיון החופש הכלכלי. ומתי?

בשנת 2011 נחשפתי לראשונה למושג חופש כלכלי בכנס של טוני רובינס. הייתי בכנס הזה עם צחי ויחד היה ברור לשנינו ש”כזה” אנחנו רוצים ליישם בחיים שלנו, ועצרנו להגדיר מה זה חופש כלכלי עבורנו, איך הוא ייראה במציאות החיים שלנו.

3 מה היו הסיבות שבגללן חיפשת להגיע לזה?

כששמעתי לראשונה את המושג “חופש כלכלי” הבנתי שזה משהו שנפשי חשקה לו במשך שנים רבות, החל מתקופת הילדות בה גדלתי בבית שלא היה רב אמצעים, ודרך היום בו התאלמנתי, אז אחת המחשבות הראשונות שעברו לי בראש הייתה “אם רק היינו עובדים פחות שעות, היו לי יותר שעות של יחד לזכור”. רציתי ליצור חיים שיאפשרו לצחי ולי לבלות כמה שיותר זמן אחד עם השניה ועם הילדים, לעשות דברים שעושים לנו טוב, כמה שבא לנו ועם מי שנכון ונעים לנו, ואלה החיים שיצרנו לעצמנו. כולל טיולים רבים בעולם והפסקה יומית לשנ”צ :-).

אני חייבת לומר שאני מאוד מזדהה. גם אצלי היה משבר גדול סביב חיים ומוות שהוביל אותי להכרה ולהבנה עמוקה יותר איך אני רוצה שהחיים שלי יראו.

מה עשית על מנת להגיע לחופש שרצית? מה דחף אותך?

מהרגע שהגדרנו איך ייראו חיים שאנחנו רוצים ליצור לעצמנו, למדנו כל מה שרק ידענו שקיים בארץ ובעולם, בין אם מספרים, מכנסים וממנטורים פרטיים כדי להגשים זאת. פעלנו בכל דרך שהכרנו ושמענו עליה כדי לייצר לעצמנו הון למינוף וערוצי הכנסות פאסיביות. כשלוש שנים לאחר מכן הגענו לחופש הכלכלי שהגדרנו לעצמנו והתחלנו ללמד אחרים את הדרך שעברנו.

4 . ספרי לי קצת על התהליך שעברת מהרגע שבחרת ללכת בדרך הזאת ועד שבאמת הגעת לחופש הכלכלי

התהליך כלל המון למידה, חלקה למידת ידע פרקטי על ערוצי הכנסות פאסיביים אפשריים, חלקה למידה שיווקית, אבל מעבר לכל אלה התהליך כלל שינוי ושדרוג מערכת היחסים שלי עם כסף, בין אם בהיבט המוטיבציה, במנטאלי וברגשי. המציאות הכלכלית המאתגרת שחוויתי בילדות יצרה אצלי מערכת יחסים הישרדותית מול כסף, וחיבורים רגשיים לא מקדמים ואת אלה הייתי חייבת להכיר ולבחור להחליף במערכת יחסים אוהבת ומקדמת שפע. נחשפתי לעולם הפרקטי של חוקי השפע של היקום, המאפשרים זרימה של השפע, מיגנוט, קלות והנעה ביצירת הכנסות. ההבנה שאפשר לייצר הרבה כסף בפשטות ובהנאה, להבדיל מאשר בעבודה קשה ומרובה הייתה שינוי משמעותי שחוויתי. גם הקונספט של הכנסות פאסיביות היה פורץ תודעה מבחינתי, והעובדה שגם הצלחתי לייצר הכנסות כאלה ממקום של נתינת ערך לאחרים הייתה מרגשת ומעוררת תשוקה וסקרנות לייצר עוד כאלה. כך למשל כתבתי ספרי עיון בנושאי מוטיבציה ועשרות ספרי ילדים שנמכרים באמזון העולמית כבר משנת 2012, יצרתי עוד ועוד קורסים דיגיטליים כדוגמאת הקורסים “שיתופי פעולה של מליון שח בשבוע” שמלמד איך למנף שיתופי פעולה ליצירת הכנסות פאסיביות והכנסות משמעותיות, “אאוטסורסינג מאסטרי” – שמלמד איך לעבוד עם עובדי חוץ מכל העולם , וקורסים שצחי בנה כדוגמאת “PicYourMoney ” – שמלמד איך ליצור ערוץ הכנסה ממכירת תמונות באתרי הסטוקים הגדולים וקורס הנדלן “נדלן בראש שקט – ממחשבה להשקעה” ועוד, קורסים שנמכרים ומועברים אונליין ואינם יושבים יותר על הזמן האישי שלנו, יצרנו שיתופי פעולה מניבים, נכנסנו לעולם הנדל”ן ולמדנו למנף בו כספים והשקעות ועוד ועוד.. כל תחום שדיבר אלינו (אלי ו/או לצחי) למדנו אותו ופעלנו כדי לייצר בו ערוצי הכנסות פאסיביים. היום אנחנו נכנסים למיזמים שונים ומגוונים בשני תנאים: הראשון שכיף ומענין לנו איתו והשני שהוא בעל פוטנציאל לייצר הכנסות פאסיביות.

5 . היום, כשאת יכולה להרשות לעצמך לנסוע לטיול לזמן בלתי מוגבל עם הילדים, בדיעבד, מה היו הטעויות שעשית לאורך הדרך? על מה את מתחרטת? מה הייתי עושה קצת אחרת?

אני בוחרת לחיות את חיי בלי להתחרט על הדברים שאני עושה. היו טעויות לאורך הדרך, למשל באחד משיתופי הפעולה שעשינו שלא הצליח, למשל במהלך גדול שעשינו של הנגשת הידע שלנו לקהילת החרשים וכבדי השמיעה שלא יצר את ההצלחה שרצינו, אבל ברגע שמבינים שבחיים אין כשלונות ושכל עשייה שלי מסתיימת בהצלחה ו/או בלמידה – גם הטעויות מהוות קרש קפיצה להמשך הדרך.

6 . מה היית ממליצה לאחרים הרוצים ללכת בדרך הזאת כמוך? מה הטיפ הכי גדול שיש לך למי שרוצה להתחיל את התהליך הזה היום?

התובנה המשמעותית ביותר ליצירת חופש כלכלי ושפע בחיים היא שהמצב הכלכלי שלנו הוא שיקוף מושלם של מערכת היחסים שלנו עם הכסף (מה אנחנו חושבים עליו, איך אנחנו מרגישים איתו). כך שאם רוצים להגדיל את כמות הכסף שיש בחיים – חייבים להתחיל קודם כל מבפנים – מזיהוי מערכת היחסים שלנו עם כסף, עושר, עם שפע, עם עשירים וכו’, ושיפור אותה מערכת יחסים. כל פעולה טכנית להגדלת כסף שלא תיתמך בטיוב מערכת היחסים הפנימית היא פול גז בניוטרל.

7 . כשאנחנו מדברים על חופש כלכלי אמיתי, על איזה סכומים אנחנו מדברים? האם את באמת מליונרית כפי שאת מוצגת בכלי התקשורת? האם הכל נכון?

חופש כלכלי הוא מונח מאוד אינדיווידואלי ונגזר ישירות מסגנון החיים אותו האדם בוחר לחיות. יש מי שהכנסות פאסיביות של 10,000 ש”ח בחודש יהיו עבורו מעל ומעבר לרצונותיו וצרכיו ויש כאלה שגם מאות אלפי שקלים לא יספיקו להם. לכן – חשוב מאוד להגדיר ספציפית מה זה חופש כלכלי עבורך ולהבין את המשמעות הכלכלית של יצירת חיים כאלה. ברגע שאדם יוצר לעצמו הכנסות פאסיביות בגובה הסכום הזה, מבחינה כלכלית – הוא הגיע לחופש הכלכלי שבחר. מעבר לזה – חופש כלכלי אמיתי יושב בצורה משמעותית על מערכת היחסים של האדם עם עושר ושפע. אדם שיש לו שפע כלכלי אבל ממשיך לחוות דאגות וחרדות כלכליות, ממשיך לחיות את מירוץ העכברים, עפ”י ההבנה שלי, לא נמצא במקום של חופש כלכלי כי הנפש שלו לא חופשיה שם. ולכן – חופש כלכלי אמיתי כולל את שני ההיבטים האלה – גם הכלכלי פרקטי וגם הפנימי, ומומלץ כאמור להתחיל בפנימי. זה גם מה שאפשר לי ולמשפחתי להגדיל את ההון שלנו למליונים. לגבי התקשורת –מומלץ תמיד לקחת אותה בערבון מוגבל אפילו בלי קשר לכתוב שם עלי.

8 . ספרי לי על רגע אחד משמעותי בכל התהליך שעברת.

אחד הרגעים המשמעותיים בתהליך היה השקל הפאסיבי הראשון שהרווחתי. זה היה בצהרי יום שישי, צחי ואני היינו בקניות לשבת בסופר כל אחד היה במעבר אחר, אני הייתי ליד מקרר הקפואים, ופתאום נכנסה לטלפון שלי ההודעה “בוצעה רכישה באתר”. בהתחלה לא הבנתי מה רכשתי ועל מה ההודעה, ואז ירד האסימון – זו הייתה הרכישה הראשונה שמישהו רכש ממני, באתר אינטרנט קטן שהקמתי מספר ימים קודם לכן שסיפר על הספר הראשון שלי “העלמה נה והבור” ואיפשר לרכוש אותו ישירות דרך האתר. הלב שלי דפק בעוצמה, הגוף שלי התחיל לרקד ורצתי בחיוך ענק לשתף את צחי בבשורה המשמחת. אני זוכרת שלקח לי דקות ארוכות להירגע מהאירוע המשמח ופורץ התודעה הזה. זו הייתה פעם ראשונה שנכנס לחשבון הבנק שלנו כסף בזמן שאנחנו מטיילים להנאתנו בקניות (או במילים אחרות – כסף נכנס בזמן שהוצאנו). זו הייתה ללא ספק חוויה משנת חיים שהמחישה לנו שהדבר הזה, הכנסה פסיבית, שרק שמענו עליו בתיאוריה עד כה ועוד לא באמת חווינו באופן אישי, אכן קיים.

9 . ספרי לי על התכנית שלך, ואיך היא יכולה לעזור לאנשים שרוצים לצאת לחופש כלכלי?

התכנית “לשחרר את המליונר שבפנים” יצאה לאור כבר בשנת 2014, אחרי שהבנו אנחנו מהי הדרך ליצירת חופש כלכלי ועברנו את המסלול הזה בעצמנו. יצרתי תוכנית שלתוכה שזרתי כלים מעולמות שונים שהייתי בהם, החל מעולם ניהול מערכות המידע (אני בעלת תואר שני מהטכניון), דרך עולמות הקואוצ’ינג, והתרפיה (שלמדתי במשך שנים), ושלל כלים, תובנות ותכנים ספציפיים על יצירת חופש כלכלי שפגשנו לאורך השנים ממנטורים שונים בעולם, מספרים ותוכניות שעברנו. התכנית בעצם מבוססת על התובנה שהמצב הכלכלי שלנו הוא שיקוף של מערכת היחסים שלנו עם כסף ולכן חלקה הראשון (4 שיעורים) מעבירים את האדם תהליך מאוד עמוק ומשמעותי של שיפור מערכת יחסים זו. החלק השני (5 שיעורים נוספים) מדבר על הפרקטיקה – על מה זה הכנסות פאסיביות, איזה סוגי הכנסות פאסיביות יש, איך יודעים מה נכון לך, איך מקימים עסק מבוסס מנועי הכנסה פאסיבית וכו’. את התכנית עברו כבר למעלה מ 1,100 משפחות שעברו כל אחת תהליך מאוד מרגש ומעצים שהעלה אותן על הדרך לחופש הכלכלי הספציפי שלהן. אדם שרוצה לצאת לחופש כלכלי, מוזמן להצטרף לתכנית, מעבר לתכנים ולתהליך שיעבור הוא יקבל תמיכה במייל ממני ומצחי ויצטרף לקהילה שלנו, קהילה גדולה של משפחות שכבר פוסעות על הדרך המשמחת הזו לחיים של חופש כלכלי, שפע ושלווה.

10 . על איזה סכומים אנחנו מדברים? כמה כסף תכלס התכנית שלך יכולה להכניס לכל מי שנרשם אליה?

אצל כל אדם ומשפחה זה נראה אחרת לגמרי. מה שחשוב להבין זה שלא מדובר רק על “כמה כסף שנכנס” אלא על שינוי כולל של מערכת היחסים וההתנהלות הכלכלית שהתוצאות של זה בשטח הן למשל ניהול נכון של הכסף, למידה איך למנף את הכסף כך שיעבוד עבורך, פחות כסף “נוזל בין הידיים”, הכסף שנכנס כבר לא יושב על המשוואה זמן=כסף אלא לומדים לייצר ערוצים של הכנסות פאסיביות, לומדים להנות יותר מהקיים ולכן הערך שיש לכסף גדל ועוד ועוד. בשורה התחתונה מה שחשוב זה שהכסף שייכנס יאפשר לאדם את החיים שהוא בוחר לעצמו, פרמטר שהוא בפני עצמו שונה מאוד מאדם לאדם.

11 . כמה זמן לוקח מהרגע שבו נרשמתי ועד הרגע שבו אני רואה רווחים?

זה תלוי מאוד בתהליך האישי שעוברים ובעשייה שבוחרים לעשות. בגדול זה יכול להיות גם ממש מיידית.

12 . האם זו למידה אישית פרטנית, או שאני גם מקבלת תמיכה וליווי לאורך הדרך?

כאמור, מעבר לתכנים ולתהליך שהאדם עובר בעצמו ועם משפחתו, הוא מקבל תמיכה במייל לתקופה של חצי שנה ממני ומצחי ובנוסף מצטרף (ללא מגבלת זמן) לקהילה שלנו, קהילה גדולה של משפחות שכבר פוסעות על הדרך המשמחת הזו לחיים של חופש כלכלי, שפע ושלווה. העוצמה של הקבוצה היא עצומה היא נותנת גב לתהליך, מקום לשמוח בו עם ההצלחות שלך, מקום להתלבט בו על הדילמות שלך, מקום ללמוד בו מאחרים, לקבל השראה, מוטיבציה, רעיונות ושיתופי פעולה מניבים לדרך. כמובן שגם צחי ואני נמצאים בקבוצה. אני יכולה לומר לך שבוגרי התכנית הם הרבה מעבר ל”לקוחות”. אנחנו מכירים אותם ואת המשפחות שלהם באופן אישי, עוקבים אחרי הדרך הנפלאה שהם עושים. יש לנו לקוחות שאנחנו מלווים כבר שנים רבות ונהנים לצפות בפירות המתוקים שהם קוטפים מהדרך.

13  . מה לגבי אנשים שאין להם שום ידע במחשבים או בדיגיטל? האם התכנית הזאת מתאימה גם להם?

התכנית היא תכנית אינטרנטית, כך שצריך להיות מינימום של ידע שיאפשר להיכנס למחשב, לצפות בתכנים ולשלוח לנו מיילים. מעבר לזה – אפשר לייצר יופי של חופש כלכלי גם ללא עולם הדיגיטל. יש שפע של אפשרויות וחשוב להתאים את הדרך למי שצועד בה.

14 . יש המון תכניות היום ל’התעשרות מהירה’ ועוד כל מיני קסמים שמבטיחים לנו באינטרנט. מה מייחד את התכנית שלך מכל השאר, ולמה היא לא סתם עוד הונאה כמו רבים אחרים?

מי שמבטיח התעשרות מהירה – אני ממליצה בחום – להתרחק מזה כמו מאש. כמו שאמרתי – המצב הכלכלי שלנו הוא שיקוף של מערכת היחסים הפנימית שלנו עם כסף, וגם אם מצליחים לייצר “כסף במכה”, מבלי לתמוך בזה בתהליך פנימי, מה שיקרה לאורך זמן זה שהכסף הזה פשוט ייעלם. דוגמא מוחשית לכך אפשר לראות אצל זוכי לוטו למיניהם שתוך תקופה כל הכסף נעלם ואף נותרו במצב כלכלי גרוע יותר. בתכנית “לשחרר את המליונר שבפנים” מתחילים את הדרך מהשורשים הכי עמוקים של הקשר שלנו לכסף ולשפע, מה שמאפשר צמיחה של פירות נכונים וארוכי טווח .

15 . כמה זמן עבודה המהלך הזה ידרוש ממני? האם התכנית יכולה להתאים גם לאנשים שעובדים במשרה מלאה כרגע, מנהלים בית, ילדים, זוגיות וכו’?

בהחלט כן. משך התכנית 9 שבועות, ובכל שבוע יש תכנים באורך מצטבר של כשעתיים. ניתן להחליט שפורסים את הלמידה לזמן ארוך יותר, אבל ההמלצה שלי למי שיוצא לדרך – להקפיד לשמור על קצב של שיעור בשבוע כדי להתקדם כל הזמן בתהליך. מעבר ללמידה עצמה, יש אימון שבועי שחשוב לעשות כדי לתרגל ולהטמיע את הכלים והתובנות שבתכנית על החיים האישיים, דבר שכל אחד בוחר כמה זמן נכון לו להקדיש לזה. מה שחשוב להבין זה שאנשים שרוצים לחיות חופש כלכלי חייבים להקצות זמן למעבר הזה בין דרך החיים שלהם היום לדרך של החופש הכלכלי. זה בהחלט אומר שיש צורך לשנות סדרי עדיפויות – למשל לצפות בפחות תוכניות בטלויזיה במטרה להקדיש את הזמן להתפתחות האישית והכלכלית שלהם. בשורה התחתונה, עברו את התכנית שלנו משפחות רבות, אנשים שעובדים במשרה מלאה, אמהות חד הוריות, סטודנטים עסוקים ועוד ועוד. מי שבוחר באמת לעשות את השינוי – יכול בהחלט לעשות זאת, זה הרבה פחות קשה ממה שנראה, ועוד פחות קשה מהחלופה שהיא חיים של הישרדות, עבודה קשה ורבה ודאגות כלכליות.

16 . אני מבינה שתכנית הלימודים המלאה שלך עולה כמה אלפי שקלים. אבל האם בזה זה נגמר? האם יהיו הוצאות נוספות בהמשך הדרך? כמה לדעתך, היום תהיה עלות ריאלית משוערת להקמת מערך הכנסה שיאפשר לי את החופש הכלכלי לצאת ולטייל עם המשפחה שלי בעולם בראש שקט?

בתכנית אנחנו מדברים גם על ערוצי הכנסות פאסיביות שלא צורכות השקעה של כסף, אלא של זמן ותשומת לב, כך שאפשר בהחלט להתחיל לייצר הכנסות גם ללא השקעה כלכלית שהיא מעבר להשקעה בתכנית. מצד שני, משפחות שמגיעות לתכנית עם משאבים כלכליים כאלה ואחרים יוכלו למנף כספים אלה כדי להתחיל לייצר את המצב שבו הכסף עובד עבורם ולא רק הם עובדים עבור הכסף.

לגבי מערך כלכלי שיאפשר חופש כלכלי לצאת טיול בעולם בראש שקט – שוב, זה מאוד תלוי מה הרצון והצורך, וצריך להתאים את התשובה הזו ספציפית לכל משפחה והרצון שלה, חשוב לדעת שיש משפחות שבחרו בטיול ובחיים ברחבי עולם כדרך להגשים חלום וגם להוזיל את עלויות המחיה שלהם וכך הגיעו לחופש כלכלי מהר יותר ממה שהיו מגיעים אם היו ממשיכים את חייהם כפי שחיו אותם בארץ.

17 . אוקי. ואם אני רוצה להתחיל כבר היום. מה הצעד הראשון שיש לעשות כדי להגיע לחופש כלכלי?

מאוד פשוט, אני ממליצה להתחיל בלצפות בסדרת סרטונים (חינמית) שבה אני מסבירה עוד על הדרך לחופש כלכלי, לראות שמתחברים לרוח הדברים ולתהליך שאני מסבירה עליו שלב אחרי שלב, ופשוט להצטרף לתכנית. ככל שמצטרפים מוקדם יותר, כך יכולים להתחיל להגשים הלכה למעשה את חיי החופש הכלכלי שרוצים וראויים לחיות.

הנה הלינק שמוביל לסדרת הסרטונים הזו, בסיומה תפתח האפשרות להצטרף לתכנית.

 

haleli