משפחות מטיילות

חו”ל עם ילדים- חופשה קצרה או מסע ארוך- לא ממש משנה, העיקר שהצילומים יהיו פגז. מאמר מומחה עם כל הטיפים שצריך לסרטוני טיול משפחתיים מרגשים

25/06/2016

צילום החופשה או המסע המשפחתי הוא חלק משמעותי מאוד מכל החוויה. זוהי המזכרת הנשארת אחרי שחוזרים לשגרה, ואין להקל בחשיבותה. אז ביקשתי מחברתי נועה בן שימול, שהיא לא רק אישה מדהימה אלא גם עוסקת בצילום, בבימוי ואפילו בתרפיה באמצעות וידאו לתת לכם כאן כמה טיפים שיהפכו את הסרטונים שלכם לשוברי קופות משפחתיים 🙂 

בעשור האחרון הפקנו וערכנו ב”קולנועה” סרטי משפחה מכל הסוגים והמינים. המשותף לכולם – חלק נכבד מהארכיון המשפחתי של תמונות סטילס וקבצי וידאו – צולם בטיולים בארץ ובעולם.

המפגשים שלנו עם כ”כ הרבה חומרי גלם, כאלה שכיכבו בסרטים שיצרנו או אלה שנותרו על רצפת חדר העריכה, הביא אותנו לכמה מסקנות בנוגע למה ואיך כדאי לצלם בוידאו את הטיול המשפחתי שלכם.

נתחיל דווקא מהאמצע: טכנולוגיה וצורה הם היבטים חשובים של כל סרט. אבל אנחנו מאמינים קודם כל – בתוכן:

– תובנה חשובה אחת גזרנו מעשרות סרטי המשפחה והטיולים שערכנו: המצלמה היא כלי למשחק ולתקשורת בכאן ועכשיו שלכם, לא רק כלי לאסוף בו זכרונות לאחר כך. 

–  נסו להשתמש בה מבלי לחשוב כמה מעניין או מרגש יראה לכם הפריים הזה בעוד שנתיים, ויותר בחדוות יצירה אמיתית. השתמשו בה ברגישות ובנחישות.. העזו להציע לצלם במגוון רחב של סיטואציות ומצבי רוח, אבל היו קשובים להתנגדויות אמיתיות וכאשר היא לא רצויה, דעו גם להניח אותה. 

– ערכו ראיונות אחד עם השני; השתמשו בה כדי לשאול את כל מה שמביך לשאול, את כל מה שמובן מאליו לכאורה להגיד. שאלות על רגשות ותחושות, על יחסים, על הרהורים. שפת הראיון היא שפה נרכשת עבור מראינים ומרואיינים כאחד, וגם אם נדמה לכם שחוץ מ:“איך היה? “-“כיף!” אין לכם באמת מה לאמר זה לזה, תתפלאו לגלות כמה תוכן נובע כשמתרגלים להציב מצלמה ולראיין.

איך עושים את זה? כולנו צברנו לאורך חיינו שעות ע”ג שעות של צפיה במסך ומבלי דעת רכשנו שפה נוספת, שפת הטלויזיה. כולנו מכירים ז’רגון של מהדורת חדשות, תכניות ספורט, תכניות בישול, ריאליטי, סרטי טבע. כל סגנון כזה יכול לשרת אתכם מצויין בבואכם לראיין, לקריין ולביים את הסרט -טיול המשפחתי שלכם. כך לדוגמא צילומי “עדויות” – המונולוגים שמשתתפי תכניות ריאליטי נושאים ביחידות למצלמה לאחר כל סצינה, יכולים לפתוח עבורכם ערוצי תקשורת, הומור ו/או גילוי לב מפתיעים. 

דוגמא אחרת יכולה להיות, לאמץ את סגנון הקריינות של סרטי הטבע ע”מ לתאר את בני המשפחה וכך להכניס אותם לתוך סצנה של שיח. 

סלפי: סלפי וידאו אישי או משפחתי הוא הזדמנות לכנות ואינטימיות, מהסוג שהמבוכה שמעוררת מצלמה יכולות להפיק. פשוט להניח אותה מולכם עם או בלי מילים ל10, 20 או 30 שניות ולצפות להפתעות. 

– בזהירות רבה אני מציעה, לא לחשוש לשלוף את המצלמה גם ברגעים הפחות זוהרים שלנו. בעת מריבה או מצב רוח מזופת. דווקא אז היא יכולה להוות שיקוף בעל המון משמעות, להעניק פרספקטיבה אחרת על מצב תקוע, ולהוות כלי תקשורת לחילוץ ממצבים מעיקים. אבל, כאמור – לשלוף אותה בזהירות רבה ועם כבוד להתנגדויות אמיתיות שעשויות לצוץ כלפיה ברגעים לא נוחים. 

– השתמשו בה כזבוב על הקיר: מדי פעם מצאו איזה מדף, או דשבורד של המכונית השכורה שלכם, הפעילו אותה לשכחו ממנה לעשר דקות. זה תרגיל מקסים ביציאה וכניסה לתוך המודעות העצמית שהמצלמה מעוררת, ואם באמת תצליחו לשכוח ממנה – אתם עשויים לקבל מזכרות נפלאות לאמיתות שבחייכם. 

– בכל מופע סטנד אפ טוב, יש את הבדיחה הזו שחוזרים אליה לאורך כל הערב והיא צוברת מטען של צחוק ומשמעות. כך גם בטיול המצולם שלכם: בחרו טקס כלשהו: צחצוח השיניים המשפחתי, הקפה של אחה”צ, וחזרו לצלם אותו מדי יום-יומיים. 

– משחרר מאד לזנוח את הזווית הדוקומנטרית ולהגביה עוף עם הדמיון, כשהמצלמה היא רק תירוץ: היו לרגע מלך תאילנד שמגיע לראיין את התיירת הישראלית הראשונה בארצו – הילדה שלכם! פנו אל המתבגר המסתגר שלכם כאל הדלאי למה ובקשו ממנו ברכה.. זכרו, המצלמה היא כלי מופלא לדיאלוג יצירתי.

2. ולהיבטים נוספים של ההפקה: טכנולוגיה

נדמה שהיום כבר אין שאלה לגבי המצלמה המועדפת על רובנו – מצלמת הסמארטפון. 

אנחנו אוהבים לטייל קל, ולא מוצאים סיבה אמיתית לסחוב מצלמת וידאו ולמעט אנשי מקצוע או צלמים חובבים שאוחזים במצלמות מצ’וכלות באמת, רובינו היום יכולים להפיק וידאו איכותי גם בניידים שלנו. 

מקום אחסון – כאן כדאי להשקיע, בוודאי אם מדובר בטיול ממושך. אפשרות אחת היא לקנות דיסק-און-קי קטן או הארד דיסק נייד ומדי פעם להכנס לאינטרנט קפה ולשפוך אליהם את החומרים. 

אפשרות אחרת היא כמובן – לדאוג לגיבוי וירטואלי על ענן כלשהו, איזשהו דרופ בוקס בלתי מוגבל וכיו”ב.

3. צילום וסאונד

שני עקרונות בסיסיים-עד-כדי-ברורים-מאליהם יש לחומרי וידאו: שיראו טוב, ושישמעו טוב. 

סאונד: החסרון הגדול ביותר בצילום וידאו ביתי הוא חוסר היכולת לבודד את קול הדובר מרעשי הרקע שסביבו. ומאחר וככל הנראה לא תוסיפו מוט בום לרשימת הציוד האינסופית לטיול המשפחתי, נותר רק להקפיד על תשומת לב לנושא: ראיונות / שיחות / מונולוגים מרגשים – כל אלה נוכל לצלם רק בסביבה שקטה לחלוטין, כזו עם שקט אמיתי, שניתן לנהל בו שיחה מביל להרים קול. רוח, קולות המון, מוסיקה, נהר או ים – כל אלה ישמעו בווליום גבוה יותר בזמן הקרנת הסרטון, מאשר נדמה לכם בעת הצילום. 

לכן במקומות הומים ורועשים, קחו בחשבון שהערך של הצילום שלכם הוא כמעט אך ורק ויזואלי, שזה לא מעט! אם תרצו לערוך בהמשך את החומרים, קטעי ויזואליה מוצלחים עם מוסיקת רקע הם רגעים נפלאים בכל סרט. 

תמונה: עיקר העניין כאן – טמון בתאורה. אור חזק – שמש / חלון / מנורה מאחורי האובייקט – ישרוף את התמונה. 

צל מוחלט על האובייקט – יתן תמונה חשוכה. בשביל לקבל פריים נעים לעין אנחנו מחפשים אור בהיר אך לא מסנוור, כאשר מקור האור יגיע מאחורי המצלמה, או מאחד הצדדים. 

עקרון חשוב נוסף בשימוש בסלולארי כמצלמת וידאו הוא לצלם במאוזן! תמיד! מכירים את הסרטונים האלה שתופסים רק את השליש המרכזי של המסך ובשוליים שממה ושממון? אז הם פשוט צולמו מהנייד במאונך.. איזה בזבוז.. 

עוד חשוב לשמור על יציבות המצלמה, משהיתה תינוקת זעירה שעוד לא מחזיקה את הראש לבד: בלי תנועות חטופות, בעת צילום בהליכה – לשמור על יציבות הזרועות, נשתדל שלא יטלטלו עם שאר הגוף.

4. פוסט-פרודקשן – עריכה

אז עשיתם חיים וגם צילמתם, אספתם ערימות של חומר, ובכן.. מה עכשיו?

אפשרות אחת היא לתייק את החומר בתיקיות נגישות, עם שמות ותאריכים, ולשוב אליו אי שם בסרט הבר המצווה הבא. 

אפשרות אחרת, בייחוד אם אספתם חומרים משובחים שתרצו שיהיו לכם נגישים לצפיה, היא ליצור סרט-טיול – לערוך את החומר. 

3 אפשרויות טובות לעריכה מהקלה אל המורכבת:

– עריכה ביתית בעזרת אפליקציות שעושות עבורכם את העבודה, למשל – magisto, animoto ואחרות . שופכים לתוכן חומרים והן כבר עושות מזה סרט. אחלה פתרון, מהיר וזול. 

– אם אתם בכ”ז רוצים לספר את הסיפור, לבחור, לדייק, להוסיף כתוביות בתכנת עריכה בסיסית לחובבים – תוכלו לעשות את זה די בקלות עם movie maker של windows ועם imovie של apple. הן כל כך פשוטות ואינטואיטיביות, כך שגם אתם, עורכים בלתי מקצועיים בעליל וגם הילדים שלכם יוכלו לתקשר איתן בקלות רבה. 

– להוציא את החומרים לעריכה מקצועית – מה שבוודאי חוסך המון זמן אבל גם עולה לא מעט כסף. עורך מקצועי ומיומן ידע לבחור את הקטעים המעולים מבין ערימות החומרים שלכם ולבנות ממנו סיפור של ממש עם התחלה, אמצע וסוף, גיבורים, פאנצ’ים, מוסיקת רקע וכן הלאה. המחיר – משתנה בהתאם לכמות חומרי הגלם ואורך הסרט, כאשר ככל שתכירו את החומרים שלכם ותדעו מה אתם רוצים מהם, תחסכו לכם שעות עריכה יקרות.

                                                                                   ****************

נועה מנהלת את בית קולנועה– סרטים המשלבים תהליך וידאו-תרפיה ייחודי לזיהוי הסיפור הנכון והמדוייק לכם, עם יכולות קולנועיות מקצועיות ואיכותיות. התוצאה – סרט אותנטי וחד פעמי, שתהיו גאים לחלוק עם קהל הלקוחות או המשפחה שלכם.

והיא מעניקה מתנה אישית לקוראי האתר הזה – פגישת ייעוץ תסריט ראשונה ללא עלות וללא התחייבות!

אתם ממש מוזמנים להתקשר ולתאם-:052-6883357

ולבסוף- שני טיפים ממני:
1. הקציבו מראש בתקציב החופשה או הטיול סכום מסויים לצורך עריכה מקצועית של הזכרונות שלכם, לכשתחזרו, כי למעשה זהו חלק בלתי נפרד מהטיול.
2. ועוד טיפ קטן- רכשו מגן נגד מים למצלמה, כזה שבעזרתו תוכלו לצלם גם מתחת למים (בריכה, ים) וגם בגשם.

haleli