חינוך וחברה

עם הילדים במזרח- ארבעה דברים קטנים בעלי ערך חינוכי גבוה שתוכלו לעשות עם הילדים במהלך הטיול

06/07/2015

החיים האלה עבורי הם לא סתם טיול. והם לא סתם דרך קלה להתנהל בעולם. כפי שבודאי כבר הבנתם, לסגנון החיים הזה יש משמעות עצומה עבורי. ובעצם כמעט כל צעד שאני עושה, וכמעט כל בחירה שנלקחת, יוצאת מתוך הרבה מחשבה ולא מעט רצון לעשות את המקסימום עבורי, ובעיקר עבור הילדים.

אני משתדלת ככל יכלתי לקחת את הנקודות המרכיבות את השגרה המיוחדת שלנו, ולעשות איתן את המקסימום. לחשוב, לדייק, להיות יצירתית ולנצל את כל מה שדרך החיים הזאת מאפשרת, על מנת להקנות לילדי ערכים, בטחון, והתנסויות.

הפוסט הזה נולד מתוך שאלות ששאלו אותי משפחות שתכננו טיול עם הילדים במזרח, וגם משפחות שנמצאות כבר תוך כדי הטיול. גיליתי שבתשובות הקצרות והמעשיות שאני נותנת לכולם, מסתתר בעצם הרבה יותר מ”איך לארוז לטיול“.

אז להלן ארבעה דברים, שנראים קטנים, אבל בעצם הם לא.

 1.  תיק משלהם

כשיוצאים לדרך ארוכה, המזוודה או המוצ’ילה וכל מה שבתוכם, הופכים להיות חלק מאוד משמעותי בחיים. לכן חשוב להקדיש מעט מחשבה לדרך הנכונה ביותר שבה מחלקים את הציוד בין כולם.

תנו לילדים תיק משלהם, תנו להם להחליט מה הם לוקחים (כמובן עם הכוונה נכונה מצדכם), והקפידו שכל הדברים שלהם יכנסו לתיק המיוחד שלהם. זה כולל גם את הנעליים, תיק כלי רחצה אישי, ואם אפשר גם מגבת. התיק הזה הולך להיות המקום הפרטי והאינטימי שלהם, מקום בו כל הדברים שלהם נמצאים, והם אחראים עליהם.

תנו להם את התחושה שאתם סומכים עליהם שידעו לשמור על הדברים שלהם, שיזכרו לקחת אותם ולארוז את הכל בכל פעם שעוברים למקום חדש, והקפידו שהם יוכלו לשאת את התיק בעצמם. כבדו את הפרטיות שלהם בכל הנוגע לחפצים שבתיק, ותנו להם את התחושה הטובה שכרוכה באחריות על תכולתו. 

2.  עצמאות כספית

המזרח מזמן הזדמנות נהדרת לאפשר לילדים כבר מגיל צעיר להתנהל עם כסף באופן יומיומי. שתפו את הילדים בכל מה שקשור לכסף, ברמה היומיומית. אבל הכל. שידעו כמה עולה החדר בגסטהאוס, שיסתכלו על המחירים בתפריט, שיהיו מודעים לתקציב היומי שאתם שואפים להתנהל לפיו. שיחשבו את שערי ההמרה.

מעבר לזה- דאגו שיהיה להם תמיד כסף משלהם בכיס. שיתנסו בקניה שוטפת, יומיומית, על פי הצורך וגם על פי החשק. לאט לאט הם ילמדו לא לקנות עם הכסף הזה גלידה, אלא לשמור אותו לרגע שבו הם ממש צמאים והם רוצים לקנות פשוט..בקבוק מים. או לשלם על הכביסה שביקשתם מהם לאסוף. או על הנסיעה באוטובוס. אני נותנת לילדי הגדולים (בני 13 ו-16) כבר כמה שנים גישה חופשית לארנק ולכסף והם מנהלים את ענייני הכסף שלהם באחריות מלאה. 

 3. תרומה חברתית

במהלך התקופה בה תשהו בחו”ל, יהיה עליכם להתמודד עם כל מיני דברים שבדרך כלל לא לגמרי לוקחים בחשבון לפני שיוצאים. למשל, ימי הולדת של חברים ובני משפחה ואירועים אחרים שלא תוכלו להשתתף בהם. על מנת לציין בכל זאת את התאריכים החשובים ובכל זאת להרגיש שאתם חולקים את השמחה עם היקרים לכם, למרות המרחק, הקצו סכום כסף (אותו הייתם במילא מוציאים על האירוע אילו הייתם בארץ) וצאו עם הילדים לחלק את הסכום הזה לאוכלוסיות נזקקות. שתפו את הילדים בכל, התייעצו איתם, ותנו להם אם אפשרי להיות מעורבים ככל הניתן. קנו פירות לילדי רחוב, בגדים למשפחות מעוטות יכולת בסביבתכם, או תרמו ספרים וצעצועים לבית יתומים. לא משנה מה, כל פעולה שתעשו כמחווה לאירוע תשמח את בעל השמחה ותעביר לילדים מסר חינוכי רב ערך. עד היום יש בפוקרה אישה טיבטית שמחבקת אותי בכל פעם שהיא פוגשת אותי ברחוב, בזכות הגרביים והגופיות החמות שקניתי לילדיה בתאריך יום ההולדת של חבר קרוב שלי, ובשמו. למעשה, בתי היא זאת ששאלה אותה מה היא צריכה, בחרה יחד איתה את הבגדים החמים ונתנה לה אותם.

 4.  השתתפות מלאה ופעילה

תנו לילדים להיות שותפים מלאים בהחלטות, בהתלבטויות, ובבירורים. תנו להם משימות של חיפוש מידע- החל בשערי ההמרה והמטבע בארץ החדשה אליה אתם מתכננים לנסוע, וכלה במקומות לינה. תנו להם את התחושה שאתם סומכים עליהם. הילדים שלי, בהתאם לגילם, מנהלים את המסע לגמרי ביחד איתי. הם מחפשים כרטיסי טיסה, מבררים את כל המידע הדרוש ליעדים אליהם אנחנו רוצים להגיע (ויזות, מטבע, מחלות, וכו’) והרבה פעמים גם אחראים על הזמנת חדרים במלון ללילות הראשונים שלנו ביעדים חדשים. אם אנחנו מחליטים שהם אחראים על תחום מסויים- אני לא בודקת אחריהם, אלא סומכת עליהם לחלוטין ונותנת להם את מלוא הקרדיט. איך מגיעים ממקום למקום, כמה עולה, איזו חברת נסיעות, כמה זמן לוקח, איפה כדאי לחנות. ועוד הרבה הרבה פרטים קטנים שמצטברים לרשימה די ארוכה, אותה אנחנו מחלקים בנינו.

טיפים ומידע רב נוסף מופיעים באי בוק שלי “המדריך המעשי לטיול ארוך עם ילדים” ספר מומלץ לכל משפחה שמאמינה שטיול עם ילדים יכול להיות בעל ערך ורב משמעות להווה וגם לעתיד שלהם…

haleli