איך לחסוך בהוצאות

כספומט ומזומנים בטיול ארוך טווח עם ילדים

12/06/2012

כתוצר של העולם המערבי המודרני, קיבלתי חינוך כספי קליל ביותר. את לא צריכה כלום חוץ מכרטיס אחד או שניים. מאז שאני זוכרת את עצמי התנהלתי בקלילות תוך גיהוץ רגוע (יותר או פחות) במעברי הגבול של החנויות.

לא רק זה אלא שהייתי עושה עם עצמי תחרות כמה זמן אוכל להחזיק את אותו שטר של עשרים שקל בכיס, בלי הצורך להשתמש בו.

לא תארתי לעצמי שיכולה להיות מציאות אחרת. גם כשיצאנו לדרך דמיינתי את עולמי כעולם גיהוץ אחד גדול ומתוק. ואז הגענו למזרח.

וכרטיס האשראי נותר שומם ויבש. במזרח אין דבר כזה כמעט. פרט למקומות בודדים ביותר, כולם רוצים את זה הממשי, האמיתי, כזה שנוגעים בו ומחזיקים בארנק.

וכך עשיתי היכרות קרובה עם עולם הכספומטים והמזומנים. לאט לאט התרגלתי והתחלתי לעבוד בצורה מאורגנת ומסודרת יותר. כך שאוכל לעקוב אחר ההוצאות שלי ולנטר אותן ככל הניתן.

אז קודם כל כמה פרטים חשובים:

  • הכספומטים במזרח לא תמיד עובדים.
  • אי אפשר אף פעם לדעת מתי הם יעבדו ומתי לא.
  • לפעמים הם עובדים רק עם חברות מסויימות ולא עם חברות אחרות.
  • לפעמים אפשר למצוא אותם רק בעיר ולא בשכונות הקטנות, המרוחקות יותר, אלה שהתיירים אוהבים יותר. כך, למשל, תמצאו כספומט במנאלי אבל לא באולד מנאלי, מקום בו משתכנים התיירים. ברישיקש יש מלאי כספומטים אבל לא בלקשמן ג’ולה, שכונת התיירים. לפעמים תצטרכו לקחת ריקשה ולנסוע מרחק לא קטן כדי להגיע לכספומט.
  • לכן אף פעם אל תחכו לרגע האחרון. תמיד תחזיקו כסף לשעת חירום, למקרה שנגמר לכם המזומן והכספומט לא עובד. אני מחזיקה גם דולרים, כדי להרגיש בטוחה תמיד.
  • וגם אם נתקעתם ויש לכם סופ”ש שלם להעביר בלי גרוש על הת#ת, (כן, גם זה קרה לי) אין מה להלחץ. אם אתם מטיילים בסגנון הנסטינג- זה מאוד פשוט. כולם ישמחו לתת לכם אשראי על סמך הכירות קודמת. ואם לא- תוכלו למצוא חברים שירתמו בשעת מצוקה ויעבירו לכם את הסופ”ש בשלום.

פרטים טכניים:

  • הכספומט גובה סכום לא קטן עבור כל משיכה. בדרך כלל יודיעו לכם על זה לפני ביצוע הפעולה. הסכום אינו משתנה ולא משנה מה סכום המשיכה.
  • לכן מומלץ להוציא סכום גדול ולמעט במשיכות.
  • סכום המשיכה המקסימאלי משתנה מכספומט לכספומט. אבל במזרח מדובר בדרך כלל בסכומים קטנים יחסית ולכן לפעמים תצטרכו להכניס והוציא את הכרטיס מספר פעמים כדי להגיע לסכום המבוקש.
  • קל מאוד להסחף בהוצאות, בלי כל בקרה, ופשוט להוציא כסף בכל פעם שמלאי המזומנים בארנק מתחיל להדלדל. אבל כשמטיילים בתקציב מוגבל, חשוב לעקוב היטב אחר ההוצאות ולשמור על גבולות ברורים.

ניהול מזומנים ובקרת הוצאות:

  • קודם כל חשבו את סכום ההוצאות הריאליות שלכם ליום אחד ביעד בו אתם מטיילים. הסכום יכלול את כל ההוצאות, גם את אלה שאתם לא צריכים לשלם עליהן באותו יום (למשל, הלינה).
  • הכפילו את זה בשבע. הוסיפו לזה עוד קצת אקסטרא.
  • בחרו יום נוח (לא סופ”ש) וקבעו אותו כיום שבו אתם מושכים כסף מהכספומט. משכו כסף באותו יום בכל שבוע.
  • משכו את הסכום שחישבתם.
  • מתוך הסכום שמשכתם, הפרישו את הסכום שעליכם יהיה לשלם עבור הלינה בתום תקופת השהות שלכם, ושימו בצד קצת כסף להוצאות בלתי מתוכננות. אם יש לכם עוד הוצאות יומיות שאתם לא נדרשים לשלם עליהם בכל יום (למשל- שכירות של אופניים), הפרישו גם אותן ושימו בצד.
  • כך תוכלו לנהל מעקב אחר ההוצאות שלכם בצורה מאוד קלה ופשוטה ולדעת בדיוק כמה הוצאות היו לכם בכל שבוע ובכל חודש.
  • במקרה שנתקעתם בלי מזומן, אין סיבה להלחץ. בסוכנויות להחלפת כספים, כמו גם במלונות רבים ניתן לקנות מזומן באמצעות כרטיס אשראי. במקרה חרום קיימת גם אופציה של ווסטרן-יוניון, שבאמצעותו אפשר לשלוח לכם כסף בתוך דקות מהארץ לכל יעד בעולם

דוגמא:

כרגע אני בנפאל ולכן אתן דוגמא מעכשיו. אני מוציאה כ-3000 רופי ליום. זה כולל לינה (1000 רופי) אוכל ומים (1000-1500 רופי) והוצאות שונות אחרות (טלפון, שוקולד, נייר טואלט וכאלה). מדובר בתקציב נדיב למדי המאפשר לי להעביר את היום יום בנעימים, ללא כל חסך.

כלומר, בערך 21000 רופי לשבוע. בכספומט אני מוציאה בכל שבוע 20000 מזומן. מתוך הסכום הזה אני מיד שמה 7000 בצד, זה הסכום שאני משלמת עבור הלינה ואני שומרת אותו ומשלמת בכל שבועיים שלושה. אחרי שהפרשתי את הלינה נשאר לי 13000, כלומר 1857 רופי ליום.

*אם לא אפריש כסף ללינה יכול להיות מצב שאתקע עם סכום גדול שאצטרך למשוך בבת אחת וזה יכול להוות בעיה. כי, כאמור, לפעמים הכספומט לא עובד ובנוסף- אם אוציא את כל הסכום ואשתמש בו רק כדי לשלם לבית המלון (כאמור, סכום המקסימום שניתן למשוך בכל יום הוא לא כל כך גדול), לא ישאר לי די כסף להוצאות הנוספות*.

בדרך כלל זה מספיק לי. יש ימים שאני לא מגיעה אפילו לסכום הזה. אבל אם אני רואה שיש צורך, אני מוציאה בשבוע אחד 25000 רופי. זה מאפשר לי לשים בצד כסף לשעת חירום ולהיות רגועה.

ואם אני מתרגמת את זה לשקלים, אז יוצא שאני מוציאה פחות מ-130 שקל ליום, ו-865 שקל לשבוע. ואפילו אם בסיכומו של החודש הוצאתי קצת יותר לפעמים, נניח 90000 רופי בסך הכל הרי שאני מוציאה כאן פחות מ- 4000 ₪ לחודש.

טוב, אז בטיול יוצאים לפעמים גם להרפתקאות ומשתדלים לחוות גם קצת מעבר למה שהרחוב בו בחרתם לשהות מאפשר. כל אלה מתרגמים להוצאות נוספות, כמובן. על מנת לשמור על איזון בין הוצאות שגרתיות להוצאות חד פעמיות ועדיין לנהל מעקב כספי פחות או יותר פשוט ממשיכים באותה דרך. מחשבים את הסכום הנוסף הדרוש כדי לצאת להרפתקה שאתם רוצים ומוציאים מהכספומט את הסכום באופן חד פעמי. חשוב לזכור שאת הוצאות היומיום, גם אם אתם בטיול, כבר לקחתם בחשבון כשביצעתם את המשיכה השבועית (כלומר- כבר חישבתם הוצאות של, למשל, 3000 רופי ליום) כך שכל שתצטרכו למשוך הוא רק את התוספת הדרושה להרפתקה (למשל, תחבורה, מדריך, ציוד וכו’).

 

haleli