latest, איך לחסוך בהוצאות

טיול בתקציב נמוך : האם אפשר לטייל בגדול עם תקציב ממש קטן?

14/09/2023

איך לצאת לחופשה או לטיול בתקציב נמוך? כל הדרכים וההסברים שצריך

למאמר זה יש 4 חלקים. העזרו בניווט המהיר כדי לקרא בדיוק על מה שאתם מחפשים:

איך מצאתי את עצמי בבודפשט ובעוד כל מיני מקומות שלא  דמיינתי שאגיע אליהם (וגם טיפים)

כמה אחוזים מהמטיילים טיילו השנה בתקציב נמוך? למה אנשים בוחרים לטייל בתקציב נמוך? ועוד…

טיפים ורעיונות איך לתכנן טיול בתקציב נמוך, כולל לינקים והסברים מפורטים

אם אתם רוצים להגיע ישר לתכלס..

טיול בתקציב נמוך - הלכה למעשה (הקיץ שלנו באירופה)

או: איך מצאתי את עצמי בבודפשט. ובעוד כל מיני מקומות שלא דמיינתי בכלל שאגיע אליהם

השנה החלטנו על קיץ אירופאי, וכך קרה שאנחנו כבר ארבעה חודשים באירופה. הגענו לאירופה בלי שום תכנון מראש. לא חשבנו על יעדים, לא תכננו מסלול מסודר ולא עשינו רשימת חלומות. למעשה, כשמדובר במקומות שבהם עדיין לא הייתי – אין לי שום העדפה. אני רוצה לטייל בכולם :-).

איך בכל זאת התגלגלנו? שני שיקולים עיקריים הנחו אותי בקיץ הזה. ולמעשה, אלה שני השיקולים שמנחים אותי תמיד:

קודם כל – תקציב.

דבר שני – מה נכון לגלי (בתי בת ה-17 שמטיילת איתי) ולי. כלומר – אם מתחשק לנו עיר, כפר, הרים או ים או כל מה שבאמצע. זהו.

מנפאל לאירופה

סביב חודש אפריל הצצנו על טיסות מנפאל לאירופה, ומצאנו שהטיסה הזולה ביותר היתה לבודפשט. בודפשט נשמעה לי טוב. אז טסנו לשם.

נכון שבודפשט לא זולה (ממש לא זולה, במיוחד בשביל מישהי שמגיעה מנפאל.. :-)), אבל דווקא בגלל שהגענו מנפאל – יכולתי להרשות לעצמי עשרה ימים עם שני ילדי הקצוות שלי (= הגדול והקטנה) בעיר היפה הזאת. היה ממש כיף כי יותם כבר היה בבודפשט ולכן שימש כמדריך ידידותי. הלכנו לכל האתרים היפים, עשינו אפילו סיור מודרך אחד, מוזיאון, וקוקטיילים על הדנובה. חגגתי יומולדת במסעדה הונגרית מתוקה וקנינו אפילו כינור חדש ליותם (סיפור לפעם אחרת.. יותם החליט בגיל 23 שהוא רוצה ללמוד כינור ומאז הוא מנגן בהתמדה). 

?איך מוצאים טיסות זולות 

הכנסו ל – google flights, הקישו את נקודת המוצא שלכם, ואת התאריכים. את היעד השאירו על “anywhere”. גוגל יביא לכם תוצאות מפוזרות על גבי מפה. שחקו עם המפה לפי האזורים הרצויים לכם, צמצמו או הרחיבו את המסך כדי לקבל תוצאות ממוקדות יותר.

מבודפשט, הונגריה - לבלגרד, סרביה

משם לקחנו הסעה מיוחדת מדלת לדלת ועברנו לבלגרד יבשתית. זה אמנם לקח כמה שעות אבל אני דווקא אוהבת את הדרך הארוכה שמאפשרת לי לראות יותר נופים בפחות כסף. חוץ מזה, שאחד מתחביבי הוא לחצות גבולות. 

לבלגרד הגענו כי הבן שלי גר שם, ואני רציתי עוד קצת זמן איתו. אני אוהבת מאוד את בלגרד ומנצלת כל הזדמנות לבקר בה גם ככה. אז גלי ואני שכרנו דירה לשבועיים ואני קיבלתי גם את בלגרד וגם את הבן שלי לעוד קצת.

איך מגלים את כל הדרכים להגיע מנקודה אחת לשניה

חפשו בגוגל (לדוגמא-) “Busapest to Belgrade“. המנוע יציג לכם כמה אתרים המתמחים באמצעי תחבורה. אני אישית אוהבת באירופה את rome2rio. באסיה אני משתמשת הרבה ב- 12go. אתם מקבלים רשימה של כל הדרכים להגיע מ X ל -כולל טיסות, אוטובוסים, רכבות, מעבורות, הסעות פרטיות ועוד… המנוע גם  נותן מידע לגבי כמה זמן זה לוקח וכמה זה עולה.

מבלגרד, סרביה - לפלובדיב, בולגריה

משם עברנו (יבשתית, כמובן) לפלובדיב שבבולגריה. גם זה היה מטעמי תקציב בלבד: גלי שוטטה לה באיירביאנבי, שמה כמה פילטרים ומצאה דירה ממש יפה וממש זולה. וכך מצאנו את עצמנו בפלובדיב, עיר שלא היינו בה עדיין אבל ידענו שהיא מאוד יפה. היה לנו נפלא! ראינו את סרט הספיידרמן החדש, יצאנו להליכות בעיר ההסטורית העתיקה, עשינו לנו “ימי שישי גלידה” במדרחוב, ובמקרה נפלנו על פסטיבל מקומי מקסים שהתרחש במשך כמה ימים, שבו יצא לנו לא רק להתרשם מהאמנות המקומית אלא גם לשוחח עם האמנים המקומיים, לשמוע את הסיפור שלהם ולספר להם את הסיפור שלנו. 

ליד הבית היתה לנו מאפיה, חנות פירות וירקות, מעדניה לגבינות וחנות של יין. מי צריך יותר?

?איך מוצאים לינה זולה וטובה

השתמשו תמיד במפה. גם באיירביאנבי וגם בבוקינג (שני האתרים בהם אני משתמשת) אפשר להציץ בכל מקומות הלינה פרושים על גבי המפה. זה נותן לך מיד את המידע הכי חשוב- איפה הם נמצאים, וכמה הם עולים.

תוך כדי שאנחנו מהלכות לנו במדרחוב היפה של פלובדיב, שוחחתי עם חברה מהארץ, שהציעה לי בפעם המליון לבוא לגור על היאכטה שלה שעוגנת בסלוניקי. עד אז תמיד סירבתי. אבל הפעם, כשיש לי את כל הקיץ לפני… התחלנו לחשוב על זה יותר.

מפלובדיב בבולגריה - לסקופיה שבמקדוניה

בנתיים כבר היה כמעט סוף יוני והיו לנו תכניות. רצינו לפגוש ולבלות קצת עם רני, בתי האמצעית, שעזבה את נפאל כמה חודשים לפנינו לביקור בארץ, אחר כך עברה לשוייץ ומאז לא ראינו אותה. לכן חיפשנו דירה יפה ונוחה עם 3 חדרי שינה איפשהו בסביבה, שתהיה גם במרחק טיסה זולה משוויץ וגם במרחק נסיעה מבולגריה. היא היתה צריכה להיות גם במקום מחוץ לשנגן. 

גלי ישבה קצת על הפילטרים של איירביאנבי וכך מצאנו את עצמנו בדירה מרווחת ומקסימה בסקופיה שבצפון מקדוניה.  (אפילו קיבלתי מקלחת משלי!) אנחנו הגענו קצת קודם, ואז רני הגיעה. היינו שם שלושה שבועות, וגילינו מדינה מקסימה, עם אנשים מסבירי פנים ועיר מתוקה ויפה להפליא. רני ואני אפילו קפצנו על ההזדמנות לנסוע באוטובוס עם שתי קומות והרגשנו שזכינו בלוטו :-). כן, העושר מוגש לו בשפע בדברים הקטנים…

סקופיה היתה ממש זולה ולכן אפילו עשינו קצת קניות ואכלנו הרבה בחוץ. היה לי ממש כיף להעביר זמן רגוע עם שתי בנותי. והזמן טס. בבוקר אחד קמנו ממש מוקדם. רני תפסה טיסה בחזרה לשווייץ. וגלי ואני עלינו על אוטובוס, כדי לחצות עוד גבול.

איך חוצים גבולות ועוברים בין מדינות ונשארים מחוברים לאינטרנט

שתי אפשרויות עיקריות:

1 – לפני המעבר בדקו תמיד עם חברת התקשורת המקומית ממנה רכשתם את הסים אם היא מציעה שירותי רואמינג. רכשו חבילה קטנה (5-10 יורו) לרואמינג עבור הימים הראשונים ביעד החדש, עד שתרכשו סים קארד מקומי. 

2 – Esim – האופציה של סים קארד אלקטרוני שניתן להורדה ולהפעלה דרך האינטרנט בלבד היא נהדרת, אם כי עדיין לא נגישה לכל סוגי הטלפונים.

למה כדאי להשאר מחוברים לאינטרנט

בעיני יש שלוש סיבות עיקריות: 

1 – חיבור לגוגל מאפס – נותן נגישות להתמצאות בכל מקום שתצטרכו. לפעמים זה ממש עוזר. 

2 – אפשרות לשימוש באפליקציית מוניות 

3 – אפשרות לקשר עם מקום הלינה אליו אתם מתכננים להגיע, במיוחד כשמדובר בדירה המנוהלת ע”י מפעיל יחיד.

מסקופיה במקדוניה לכפר נידח בהרים של בולגריה

בדרך מסקופיה עברנו לכמה ימים בסופיה ומשם עלינו להרים של בולגריה, לכפר הכי קטן והכי שומם שקיים, ככל הנראה, בעולם. כשהגענו לשם בפעם הראשונה עם האוטובוס וירדנו בכיכר הכפר השוממת והלוהטת בחום אחה”צ, הסצינה מ”קפה בגדד” ריחפה לי בראש.. 

גרנו בבית פרטי עם בעלת בית חמודה שדאגה לנו לכל מה שאנחנו צריכות (בלי לדבר מילה אחת באנגלית). היתה בכפר חנות מכולה אחת (עם דודה ממש נחמדה), ואוטובוס שנוסע פעמיים ביום אל העיר, במרחק 45 דקות נסיעה, ואנחנו כמעט תמיד היינו היחידות שנסעו בו. כל השאר היה יערות, הרים, טבע, נהר ומפלים. ואף מילה באנגלית. הבית הזה (שני חדרי שינה, מטבח, סלון, מרפסת) היה החלטה תקציבית משמעותית – כי אני רציתי גם נוף ונהר, גם שומם וגם שיהיה בזול. 

רציתי לגור סביב נוף אבל בלי הסחות דעת כדי להצליח להקדיש את רוב זמני לעבודה. וכדי שגלי תתעמק בלימודים.

איך נוסעים למקום נידח ומסתדרים בכל זאת

אני מאוד אוהבת מקומות שהם עדיין באמת אוטנטיים. הבעיה היחידה היא שקשה להסתדר כשלא מבינים כלום – לא את השפה, לא את השלטים, לא את התרבות, לא את המנהגים ואפילו לפעמים קשה לקרא את הבעות הפנים ומחוות הגוף. את לא יודעת אם הם כועסים, או פשוט ככה זה כאן…

לכן אני ממליצה לפני שמגיעים, ללמוד 10-20 מילות מפתח בשפת המקום, ואם אפשר – גם את הכתב. כל עוד זה לא צרפתית – זה לא אמור להיות קשה במיוחד. אני למדתי לפני כמה שנים איך לקרא קירילית (לקראת מסע בסיביר) וזה הוכיח את עצמו כיתרון אדיר במהלך הטיול הזה בבלקן :-).

מההרים בבולגריה - בחזרה לסופיה עיר הבירה

היינו שם כמעט שלושה שבועות. עבדתי הרבה, טיילנו בהרים ושכשכנו בנהר, למדנו איך אומרים “חנות מכולת” בבולגרית ויצרנו קשרים עם שלושת התושבים היחידים, וחמישה חתולים שגרו בכפר :-). 

בעיצומו של גל החום שתקף את אירופה – חתכנו לסופיה, עיר הבירה של בולגריה לדירה מקסימה שהיו בה מזגנים גם בחדרי השינה :-). את הדירה הזאת גלי מצאה ובגלל שיקולי תקציב היינו צריכים להמר עליה. היא נראתה פשוט מדהים, והיתה במיקום מושלם, אבל לא היו לה כמעט ביקורות. לקחנו סיכון וזכינו. ללא ספק הדירה עם מכונת הקפה הכי טובה שהייתי בה השנה. לא התכוונו לעבור בסופיה אבל ככה יצא. בכל מקרה אנחנו מאוד אוהבות את סופיה, ומשתדלות לבקר בה כמה שיותר. לכן שמחנו מאוד להעביר כמה ימים בעיר היפה הזאת ונהננו מכל רגע. 

 

רוצים לטייל ממש בזול? חזרו למקום שכבר הייתם בו

בשנה שעברה, למשל, העברנו חלק גדול מהקיץ בסופיה. אבל זה לא מפריע לנו לרצות לבוא ולבקר בה שוב ושוב. לכל אחד יש מקומות כאלה, שאליהם הוא שמח לחזור. קחו מקום כזה, ושלבו אותו בחופשה הבאה שלכם. בין אם זה כל החופשה ובין אם זה רק לכמה ימים – מקומות שכבר הייתם בהם כמעט תמיד יעלו לכם פחות. 

מטיילים בתקציב מוגבל ויש לכם זמן קצר? קחו קצת הימור

הכוונה היא לא לאורך החופשה כולה, אלה רק למצב שבו יש לכם מספר ימים מתוך החופשה במקום מסויים. במקרה כזה קל יותר לקחת הימור ולהקל על התקציב. 

כשמזמינים מקום לינה לשבועיים – חשוב לשים לב כמובן לכל הפרטים הקטנים וגם לשים לב היטב לביקורות. אבל אם זה רק שלושה-ארבעה ימים, אפשר להזמין מקום לינה חדש, שעדיין לא קיבל הרבה ביקורות (לא הייתי מתייחסת לביקורת אחת או שתיים, במיוחד אם הן מעולות בצורה חשודה..) – אלה לרוב יציעו את הנכס שלהם במחירים נמוכים מאוד ביחס לשווי ולערך האמיתי שלהם.

מסופיה - לסירה ביוון

מסופיה לקחנו אוטובוס, חצינו את הגבול והגענו לסלוניקי, יוון. פעם ראשונה שאני מבקרת ביוון, הייתם מאמינים? מתחנת האוטובוס הזמנו “אובר” והגענו ישר למרינה של קלמריה, וכך, בפעם הראשונה בחיינו עברנו לגור על סירה. 

קצת חששנו בהתחלה, בכל זאת אני מטיילת עם מתבגרת טיפוסית…אבל חברתי, שבנדיבותה הרבה הזמינה אותנו לשהות על הסירה שלה, אמרה לנו שאנחנו נסתדר. והיא צדקה :-). זה בכלל לא היה כמו שדמיינו. למעשה, הסירה היתה בית נעים ומרגיע, וכמובן – הנוף לים די תרם לאיכות החוויה. שתינו גילינו שיוון היא פשוט יעד מופלא עם הנופים, האנשים, האוכל והארכיטקטורה שלה. הסתובבנו לנו ברחובות סלוניקי בהתרגשות ובהתלהבות, קנינו פירות וירקות טריים בשוק האיכרים, עשינו יוגה על הסיפון ואכלנו מלא סלט יווני. 

אחרי כמעט 3 שבועות, חברתי ובן זוגה הגיעו לסירה והזמינו אותנו להצטרף אליהם להפלגה. וכך מצאנו את עצמנו במשך שלושה ימים על הים בין מפרצי חלקידיקי היפים והמים המדהימים של הים האגאי.

? "מכירים את המונח "טיול שוטטות

דרך נהדרת נוספת לטייל בתקציב מוגבל ולהנות מכל רגע היא בסגנון “טיול שוטטות”. כאן אנחנו מדברים על טיול שאינו מוכתב ע”י “פעילויות מיוחדות”, “אטרקציות” או אפילו “רשימת מסעדות מפורסמות” אלא מוכתב אך ורק ע”י חדוות הגילוי האישית שלכם. יוצאים לרחוב, מטיילים, מגלים סמטאות נסתרות, קופצים על אוטובוס, נכנסים למסעדה קטנה, טועמים קפה מקומי וזורמים עם מה שיש למקום להציע, באופן הכי טבעי והכי פשוט שיש. 

אפשר לשלב כמובן כמה ימי שוטטות יחד עם יום אחד שמוקדש לאתרי החובה או כל שילוב אחר שמתחשק לכם. 

טיפ: אני יודעת שלרוב ממליצים למי שרוצה לחסוך בכסף, להזמין מקומות לינה קצת מחוץ למרכז. אבל בשבילי זה פשוט לא עובד. 

אני אוהבת להזמין מקום לינה במרכז העיר או במרחק הליכה קצר מהאזור שנחשב ליפה ביותר. זה מאפשר לי לצאת מהדירה ברגל וישר לשוטט להנאתי ברחובות ובסמטאות. זה אולי קצת יותר יקר, אבל חוסך לי על תחבורה וגם מאפשר לי להנות מבלי הצורך בחיפוש אחר אטרקציות. כשאני טובלת בתוך רחובות ציוריים, מתענגת על פארקים מלאי כל טוב או מהלכת לאורך הנהר עם מוסיקה באזניים – אני באמת לא צריכה כלום. 

∴ אגב, במסגרת שיטוטי באינטרנט במהלך התחקיר שעשיתי עבור המאמר הזה, גיליתי את הבלוג המקסים הזה. מומלץ לכל מי שאוהב לשוטט : -). 

מיוון באוטובוס לילה - לבלגרד

אחרי שלושה ימים של הפלגה מופלאה, של שקיעות וזריחות מהפנטות, של שקט ושלווה ושחיה במים צלולים ורכים, השארנו את הזוג לעצמו, אכלנו סלט יווני אחרון ולקחנו אוטובוס לילה לבלגרד. הסיבה שחזרנו לבלגרד הפעם היתה כי כמה ימים לאחר מכן כבר הזמנו דירה על החוף במונטנגרו (דירה שהזמנתי עוד במרץ, הדירה היחידה שהזמנתי מראש), ולא כי רציתי לבקר דווקא במונטנגרו אלא כי רציתי חוף. רציתי לשבת על המרפסת ולראות ים. והחוף והמחיר של הדירה הזאת התאימו לי בול.

אני אולי חיה באסיה אבל הלב שלי תמיד ישאר ים תיכוני..

לכן העובדה שזה היה במונטנגרו היתה רק תוספת נחמדה בשבילי, אבל באותה מידה הייתי שמחה למצוא דירה בכל מקום אחר לאורך החוף (אלבניה, קרואטיה. כולן נראות לי נהדרות).

♦ אז למה הכנסתי את בלגרד באמצע? ובכן. מבלגרד ועד העיר BAR שבמונטנגרו (הדירה שלקחנו נמצאת בכפר קטן ממש ליד בר) נוסעת אחת הרכבות הנופיות והיפות ביותר באירופה. 

בבלגרד שמתי את גלי בחזקת אחיה הגדול לכמה ימים ושכרתי לי דירה קטנה לעצמי במרכז העיר. הכוונה היתה גם כלכלית וגם כדי לתת לאמא קצת זמן שקט. אלה היו הימים הראשונים שהיו לי בלי ילדי מאז.. הרבה שנים.

אז הפנטזיה היתה לילות של יין לבן וימים שבהם אני לא צריכה לתת דין וחשבון לאף אחד. במציאות.. לא היה קל. וזה לא בצחוק. כל כך לא הייתי רגילה שהרגשתי אבודה. החזה שלי היה מלא וגדוש בגעגוע בלתי פוסק. מצאתי את עצמי מתגעגעת אפילו יותר מהרגיל גם לבתי האמצעית שבשוויץ, וגם לשני הליצנים שנמצאים במרחק נסיעת מונית קצרה. זה היה מאוד מפתיע, האמת. לא ציפיתי לזה.

איך חוסכים כסף על טיסות וגם על בתי מלון וגם בכלל

הדרך הכי יעילה לחסוך כסף בטיול או בחופשה שלכם היא פשוט לארוז קל. ארזו הכי קל שאתם יכולים.

הכי כדאי – תיק גב אחד (עד 10 ק”ג) לכל החפצים והבגדים ועוד תיק גב קטן ליומיום ולללפטופ וזהו. זה יחסוך לכם עשרות ומאות דולרים על טיסות. אבל זה גם יאפשר לכם להזמין מקומות לינה מעולים וזולים שנמצאים בקומות גבוהות בלי מעלית, יאפשר לכם להזמין מונית קטנה במקום מונית גדולה, ויצמצם למינימום אפילו את הקניות שלכם.. :-).

כמו כן – בחרו את דרכי התחבורה שלכם לפי גודל ומשקל הכבודה שלכם. אם אתם מסתובבים עם מזוודות כבדות ותיקים – תחבורה יבשתית תהיה זולה יותר. אם אתם מטיילים רק עם תיק אחד קל – טיסות יהיו לרוב זולות יותר. 

מחירים לדוגמא: מחירים ממוצעים של טיסות זולות בין יעדים שונים באירופה יהיו בין 20 יורו ל – 80 יורו לאדם, ללא תוספת של תיקים או משקל. 

מחירים ממוצעים של אוטובוסים ורכבות בין מדינות יהיו בין 15 יורו ל- 40 יורו לאדם, ללא הגבלת תיקים או משקל.

מחירים ממוצעים להסעות קבוצתיות דלת אל דלת (בדרך כלל סוג של מיניואן ממוזג ונוח) – בין 30 יורו ל- 60 יורו לאדם, ללא הגבלת משקל או תיקים. 

מבלגרד ברכבת לילה מטריפה - למונטנגרו

אחרי חמישה ימים, ושתי ארוחות ערב משותפות (כי באמת התגעגעתי..), גלי ואני עלינו על הרכבת המפורסמת לנסיעת לילה ארוכה וחווייתית למדי, ובבוקר הגענו לעיירה  BAR. נהג מטעם בעלי הדירה חיכה לנו בתחנת הרכבת והביא אותנו ישר לדירה בכפר דוברה וודה.

שכרתי את הדירה לחודש שלם, ואני ממש שמחה שעשיתי את זה. ללא ספק היינו צריכות קצת לנוח ממעברים. זאת דירה עם מרפסת לנוף כחול על כל המפרץ, שני חדרי שינה, מטבח, מזגן, ענבים ותאנים בגינה. וחמש דקות הליכה מחוף קטן, שקט ויפהפה (וחינם..). אני יושבת על החוף, טובלת במים ולא צריכה שום דבר חוץ מזה. 

בנתיים אנחנו כאן כבר שבועיים.

בעוד שבועיים בתי האמצעית וחברה נוספת (שפגשנו בנפאל אבל היא בכלל מפולין) יבואו לכאן לחגיגת בנות של כמה ימים. ואחרי שהן יעזבו – גלי ואני נסע (דרך בלגרד, שוב, כי זה הכי זול..) למלטה. 

 

רוצים לטייל עוד יותר בזול? צרו קשר עם המקומיים

צרו קשר עם התושבים המקומיים. לא משנה במי אתם נתקלים – אם אלה אנשי הצוות במלון, המנהל של הדירה שלכם באיירביאנבי, הנציגה של חברת התקשורת בחנות של הסים קארד, המלצר בבית הקפה, השכנה מלמטה, המוכרת בחנות הגבינות ועוד ועוד.. אל תתביישו, פנו אליהם ושאלו אותם את כל השאלות. לרוב, הם ישמח לענות לכם ויתנו לכם לפעמים מידע שאי אפשר למצוא בשום מקום ובשום אינטרנט ובשום גוגל. 

ממונטנגרו - למלטה

על מלטה לא אני החלטתי. זאת היתה החלטה של שני ילדי הגדולים וחברה טובה שלי, שאת החופשה המשפחתית השנתית נעשה השנה במלטה. הם ביחד עשו את כל ההזמנות, את כל הבירורים ואת כל הפרטים הקטנים. אני ממש לא הייתי מעורבת.

אנחנו משתדלים לעשות חופשה כזאת כל שנה מאז ששני ילדי הגדולים עזבו את הבית. (כן. הילדים עוזבים את הבית גם כשאין לך “בית”.. :-)). 

במקור היינו אמורות לחצות במעבורת ממונטנגרו לאיטליה ומשם, דרך סיציליה להגיע למלטה. אבל כשהגענו למונטנגרו גילינו שהמעבורת לאיטליה לא פועלת הקיץ. אז נאלצנו להפשיל שרוולים ולמצוא פתרון. 

בסוף הוחלט שנחזור לבלגרד באותה רכבת שאיתה הגענו, ומשם נטוס למלטה. אחרי כמעט חמישה חודשים, זאת הולכת להיות הטיסה הראשונה שלנו הקיץ הזה בתוך אירופה :-). 

לאן נמשיך משם? אין לי מושג כרגע. אבל אני בהחלט סקרנית…

:חלק שני
טיול בתקציב מוגבל - נתונים מעניינים

טיול בתקציב נמוך נמצא במגמת עליה

על פי נתונים שפרסם ארגון התיירות העולמי, סגנון הטיול “בתקציב נמוך” או “בתקציב מוגבל” (travel on a budget) נמצא במגמת עליה חדה. הם צופים שעד סוף שנת 2023 תהיה עליה של 63% במספר המטיילים הבוחרים לטייל בתקציב נמוך. 

לא רק זה, אלא שמסקר שערך האתר Hostelworld עולה ש -83% (!!) מכל מי שטייל השנה, טייל לפחות פעם אחת בתקציב נמוך.

נראה שיותר ויותר מטיילים בוחרים בדרך זו כדי לאפשר לעצמם לצאת ליותר חופשות במהלך השנה.

? "מה זה בכלל "טיול בתקציב נמוך

גוגל מגדיר “טיול בתקציב נמוך” ככה:

נסיעות שמתבצעות מבלי להוציא הרבה כסף. מונח זה יכול להתפרש כדברים שונים לאנשים שונים, אבל הוא בדרך כלל כרוך בחסכנות ויצירתיות בשימוש בהוצאות במהלך החופשה. 

מהו הסכום המקובל לתקציב יומי העונה להגדרה של טיול בתקציב נמוך

אם תשאלו את AI הוא יגיד לכם שהסכום הוא משהו בין 50$ ל -100$ ליום לאדם. שזה נשמע בערך סביר. והסכום המקובל למשפחות המטיילות בתקציב נמוך יהיה בערך 100$-150$ ליום. 

ובתרגום לשקלים: בערך כל סכום עד 16 – 15 אלף שקל לחודש.

אני מטיילת כבר למעלה מ- 12 שנים ומעולם לא הגעתי לסכומים כאלה. 

המספרים האלה נותנים לנו מושג כלשהו לגבי המונח, ולגבי הסכומים שעומדים מאחוריו אבל האמת היא שהמונח הזה גמיש ונתון לפרשנות מאוד מאוד אישית. למעשה, מנסיוני, כל משפחה מסתכלת על המונח הזה קצת אחרת. וכמובן שאין דין המזרח כדין אירופה או ארה”ב…

לכן, בעיני, הסכום הסופי לא מעניין. מה שמגדיר טיול בתקציב נמוך הוא בעצם מספר האפשרויות העומדות בפניך.

אם טיול בתקציב גבוה הוא “ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות”, אז טיול בתקציב נמוך הוא כל סכום שיגביל אתכם באפשרויות העומדות בפניכם, ויאלץ אתכם לעשות התאמות, לשמור על גמישות ולהיות יצירתיים יותר בתכנון החופשה שלכם.

למה אנשים בוחרים לטייל בתקציב נמוך

12 סיבות לצאת לחופשה בתקציב נמוך:

1 . חיסכון בעלויות: הסיבה הברורה ביותר לבחירת חופשה בתקציב נמוך היא לחסוך כסף. טיול בתקציב מוגבל מאפשר לאנשים למתוח את תקציב הנסיעות שלהם עוד יותר ולחקור יעדים נוספים או נסיעות ארוכות יותר.

2 . חופשות תכופות יותר: טיולים בתקציב נמוך מאפשרים לאנשים לנסוע בתדירות גבוהה יותר במהלך השנה, מה שמאפשר להם לחוות מקומות וחוויות רבות יותר במקום חופשה אחת יקרה.

3 . עצמאות: מטיילים בתקציב נמוך לרוב נותנים עדיפות לעצמאות וגמישות. על ידי הימנעות מחבילות טיולים יקרות או סיורים מודרכים, הם יכולים לתכנן את מסלולי הטיול והפעילויות שלהם בהתאם להעדפות האישיות שלהם.

4 . התנסות תרבותית: מטיילים רבים מחפשים חוויות תרבותיות אותנטיות וסוחפות. שהייה במקומות לינה קטנים ופשוטים וסעודה במסעדות מקומיות מספקות לעתים קרובות תחושה אמיתית יותר של התרבות במקום שבו אתם מבקרים.

5 . הרפתקאות וגילויים: טיול בתקציב נמוך יכול לעודד תחושה של הרפתקאות וחקירה. זה כרוך לעתים קרובות בנסיעה בתחבורה מקומית, בשהייה באזורים פחות מתויירים, ובגילוי פנינים נסתרות מחוץ לשביל התיירים השחוק.

6 . אחריות סביבתית: חלק מהמטיילים נותנים עדיפות לשיטות נסיעה ברות קיימא וידידותיות לסביבה. הם עשויים לבחור לנסוע בתחבורה ציבורית, לשהות במקומות אירוח ידידותיים לסביבה ולתמוך בעסקים מקומיים המתמקדים בקיימות.

7 . צמיחה אישית: טיול בתקציב נמוך יכול להיות חווית צמיחה אישית. לעתים קרובות זה כרוך ביציאה מאזור הנוחות שלכם, הסתגלות לסביבות חדשות ולימוד מיומנויות חיים חשובות כמו ניהול תקציב ומשא ומתן.

8 . הימנעות מתיירות יתר: חלק מהמטיילים מעדיפים יעדים בתקציב נמוך או זמני נסיעה מחוץ לשיא כדי להימנע ממקומות תיירות צפופים ולתרום לתיירות בת קיימא יותר.

9 . חיבור עם מקומיים: למטיילים בתקציב נמוך יש לעתים קרובות יותר הזדמנויות לתקשר עם המקומיים, ועם קהילות. בין אם באמצעות אירוח ביתי, תיירות קהילתית או התנדבות, זוהי דרך לטפח חילופי תרבות וקשרים עמוקים יותר.

10 . השראה: טיולים בתקציב נמוך יכולים לעודד אנשים לחקור יעדים ותרבויות פחות מוכרים ופחות מתויירים, ולהניע אותם לבקר במקומות מרתקים ומעוררי השראה.

11 . חוויה על פני יוקרה: מטיילים בתקציב נמוך לרוב מעדיפים חוויות על פני שירותים יוקרתיים. הם מעוניינים יותר לחקור את הטבע, לנסות מאכלים מקומיים ולעסוק בקהילה המקומית מאשר לשהות בבתי מלון או אתרי נופש יוקרתיים.

12 . חופשה ארוכה יותר: חופשה בתקציב נמוך יכולה לאפשר לאנשים להאריך את הטיולים שלהם ולקחת שבתון או שנות הפסקה, ולאפשר להם לשקוע בתרבויות וחוויות שונות לתקופה ממושכת.

מחקר שנעשה באוניברסיטת אוקספורד בדק ומצא שמטיילים שנוסעים בתקציב נמוך נוטים יותר לחוות חוויות חיוביות מאשר סוגים אחרים של תיירים

האם באמת אפשר להנות יותר כשמטיילים בתקציב נמוך

לא נראה לי. אני חושבת שיש אנשים שמתאים להם יותר טיול יוקרתי ויש כאלה שיותר יהנו כשהם מטיילים בין גסטהאוסים פשוטים לבין מסעדות מקומיות, עם כוס שמפניה מדי פעם בשקט על החוף.

?מהם היתרונות של טיול בתקציב נמוך

הנה 5 יתרונות שיש לטיול או לחופשה בתקציב נמוך: 

1 – עולה פחות…

2 – מאפשר מפגש בלתי אמצעי עם המקום שבו אתם נמצאים – יש יותר חיכוך עם האוכלוסיה המקומית ועם מטיילים אחרים.

3 – מאפשר יותר גמישות ופתיחות להרפתקאות מזדמנות.

4 – מצריך יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא.

5 – מאפשר לנו לטייל יותר – יותר חופשות ויותר זמן.

מהם החסרונות של טיול בתקציב נמוך

החסרונות של טיול בתקציב נמוך הם די ברורים אבל לדעתי ההבדל הגדול ביותר בין טיול בתקציב נמוך לבין טיול בתקציב בלתי מוגבל זה שהוא מצריך יותר עבודה. טיול בתקציב נמוך זו עבודה. את לא יכולה פשוט לפתוח את “בוקינג” ולהזמין את המלון שמתחשק לך. לוקח לך כמה ימים למצוא את המלון הטוב ביותר במחיר הטוב ביותר. כך גם עם טיסות. ועם בחירת היעד. ועם כל דבר – כשאת מטיילת על תקציב מוגבל – את צריכה להקדיש לזה זמן. מחשבה. תחקיר.

מילה אישית

אני מאוד אוהבת לטייל בתקציב מוגבל. אני אוהבת את זה שאני צריכה להיות יצירתית, אני אוהבת להסתכל על כל האפשרויות העומדות בפני ולראות איך אני מגיעה מכאן לשם בצורה הכי זולה וכייפית, אני אוהבת את זה שהתקציב למעשה מכתיב לי חוויות והרפתקאות שלעולם לא הייתי זוכה להם ולעולם לא הייתי אפילו חושבת עליהם אם היה לי הרבה כסף. יש מקומות ומסעות שאין סיכוי שהייתי מגיעה אליהם אילולא הייתי מטיילת בתקציב נמוך. 

ככל שהשנים עוברות אני יותר ויותר מודה על כך. אני לא רואה את זה כמגבלה, להיפך. זו הזדמנות אדירה שמוכיחה את עצמה בכל פעם מחדש. ולמרות שאני מטיילת על תקציב נמוך, אני כמעט תמיד (טוב, גם לי יש נפילות..) נמצאת בתחושת שפע. אני נהנית מכל דבר קטן, מכל טעם חדש, מכל חיוך שנשלח אלי, מכל נהר שאני זוכה לשכשך בו את רגלי. 

: חלק שלישי

איך לתכנן טיול בתקציב נמוך

?מה הסוד הגדול של תכנון טיול בזול

תכנון של טיול בתקציב נמוך או טיול בתקציב מוגבל דורש מיומנות. צריך להכיר היטב את כללי התעופה והטיסה בחברות תעופה זולות, להכיר דרכים יצירתיות כדי למצוא מקומות לינה טובים וזולים, להכיר וללמוד את האתרים ואת מנועי החיפוש המתאימים לכם ביותר, ולדעת איך לתכנן את המעברים ממקום למקום בצורה חכמה. 

לכן, כמו בכל דבר בחיים – תכנון של טיול בתקציב נמוך דורש תרגול :-). 

אל תתייאשו אם אתם מתקשים בהתחלה למצוא את כל המחירים האלה שכולם מדברים עליהם. זה יכול לקחת קצת זמן, וידרוש מכם קצת נחישות. אז לא לוותר. 

חמש דרכים פשוטות כדי לחסוך כסף בטיול (ולהנות מכל רגע)

ישנם 5 ערוצים עיקריים שסביבם מתמקד כל תקציב של חופשה או טיול. אם תתמקדו בכל אחד מהם בנפרד – תוכלו להשיג תוצאות טובות ולהפחית את התקציב הכולל בצורה משמעותית.

1 - טיסות

אם אתם גמישים ביעד: 

פתחו את google flights. מלאו את נקודת המוצא שלכם (TLV), את התאריך (אם יש לכם) והשאירו את היעד פתוח. (אתם גם יכולים למלא עד 5 יעדים בחלונית החיפוש אם אתם מעדיפים). התוצאות יביאו לכם את כל הטיסות האפשריות לכם, את חברות התעופה ואת והמחירים שלהם. השתמשו במפה כדי להרחיב או לצמצם את החיפוש שלכם:

 

מתוך google flights
google flights מתוך

אם יש לכם את היעד אבל אתם גמישים בתאריך:

מלאו את נקודת המוצא שלכם ואת היעד. השאירו את התאריכים פתוחים ולחצו על search. יפתח לכם חלון עם המחיר הזול ביותר לטיסה בכל יום ויום: 

טיול בתקציב נמוך
google flights מתוך

2 - לינה

יש הרבה אתרים לחיפוש לינה זולה. מצאו אתר אחד שהוא נוח לכם לשימוש ואתם סומכים עליו. חלק מהאתרים הגדולים מציעים כל מיני הנחות והטבות למשתמשים נאמנים לכן ממש כדאי לכם להתמקד באתר אחד. אני אוהבת את “בוקינג” כי הוא לא רק נותן לי מלא הנחות, אלא גם מציע תכנית של “השוואת מחירים” כלומר אם מצאתי מחיר זול יותר באתר אחר – בוקינג ישוו לי את המחיר. 

כשאתם ניגשים לחפש מקום לינה ביעד אליו אתם נוסעים פשוט הקליקו על הלינק הזה. הקישו בחלון החיפוש את היעד שלכם ואת התאריכים הרצויים לכם. אחרי שתקבלו את התוצאות, הקליקו על “sort by” (= “מיון לפי” בעברית). ובחרו : מחיר. ואז בוקינג יסנן לכם את התוצאות לפי המחיר מהזול ביותר ליקר ביותר. השתמשו גם במסננים אחרים כדי לחסוף לעצמכם זמן…

בחרו כמובן מלון המציע מדיניות ביטולים נוחה וגמישה. 

בתי מלון זולים
"מתוך "בוקינג

אם יש לכם כוח/זמן/חיבה מיוחדת לרשתות חברתיות:

חפשו קבוצות ייעודיות של ישראלים או זרים השוהים ביעד שבו אתם מתעניינים. אני לא מתכוונת ל”מטיילים ב…” אלא יותר לקבוצות של נוודים דיגיטאליים או אנשים שגרים שם. כמעט לכל מקום תיירותי תהיה לפחות קבוצה אחת כזאת. הרשו לקבוצה וחפשו שם אם מישהו משכיר או מכיר דירה להשכרה לזמן קצר בתאריכים הרצויים לכם. אלה יכולות להיות דירות במחירים נמוכים בהרבה ממה שתמצאו באתרים המוכרים. החסרון: לפעמים המיקום שלהן יהיה מרוחק מהמרכז או רחוק משירותים כמו חנויות מכולת, בתי מרקחת, מסעדות וכו’.

3 - תחבורה ומעברים

הדבר הכי חשוב בכל מה שקשור למעברים ממקום למקום הוא הכבודה. ארזו קל. קחו ממש מעט והסתפקו בתיק או בטרולי קטן ( 10 -7 ק”ג ). כך תוכלו לטוס בחברות לואו קוסט ממש בזול, או לנוע בקלילות גם באמצעות תחבורה יבשתית או ימית. 

בדקו איזה אתר מספק לכם את כל המידע שאתם צריכים בנוגע למעברים ממקום למקום ביעד שאליו אתם מתכננים לנסוע – לא תמיד גוגל יהיה הפתרון. לפעמים זה -moovit ולפעמים בכלל אתר מקומי. 

השתמשו גם באתר הזה כדי לבדוק את כל האופציות שלכם.

הנוסעים למזרח יכולים להשתמש באתר הנהדר הזה.

מוניות

ברוב המדינות (כן, אפילו בנפאל או בהודו) יש אפליקציות שהופכות את החיים ממש קלים להזמנת הסעה פרטית או מוניות. בכל מדינה יש את האפליקציה שלה. אני מאוד ממליצה לכם להשתמש בזה. איך מוצאים אותה? אלה הן אפליקציות מאוד פופולאריות שכולם משתמשים בהן. לכן תוכלו לשאול את הצוות במלון שלכם או אפילו לשאול את מי שיושב לידכם במטוס, במידה והוא מקומי.  שימו לב: רוב האפליקציות דורשות מספר טלפון מקומי.

אגב, תחבורה ציבורית יכולה להיות אטרקציה בפני עצמה – אוטובוסים, חשמליות או רכבות זה כיף גדול :-).

איך משיגים מספר טלפון מקומי ולמה בכלל צריך

נתחיל עם למה בכלל צריך. הסיבה העיקרית שבגללה הרבה יותר נוח כשיש לכם מספר טלפון מקומי היא נגישות לאפליקציות. במיוחד אפליקציות להזמנת מוניות והסעות או אפליקציות להזמנת אוכל.. 

איך משיגים מספר טלפון מקומי?

1 . ניגשים לחנות של חברת תקשורת מקומית ורוכשים סים קארד. הביאו אתכם דרכונים, רק ליתר בטחון. כמו כן ניתן לרכוש סים קארד מקומי גם בשדה התעופה מיד אחרי הנחיתה, רק שימו לב שהחבילה שאתם רוכשים כוללת שיחות ולא רק אינטרנט. 

2 . דרך נוספת היא להוריד ולהפעיל Esim – גם כאן חשוב לוודא שאתם מקבלים גם דקות שיחה מקומיות ולא רק חבילת גלישה.

4 - אטרקציות ופעילויות

טיול בתקציב נמוך זה אומר שצריך לברור את האטרקציות היטב. רשמו לעצמכם את האטרקציות שאתם לא רוצים לוותר עליהן, ובכל שאר הזמן בדקו אלו אפשרויות ופעילויות תוכלו לעשות שהן לא יקרות במיוחד. תמיד יש המון מה לעשות במקום שמעולם לא הייתם בו…

אני תמיד מעדיפה להתמקד בפעילויות שמחברות אותי למקום שבו אני מבקרת. למשל סיור בשווקים, כנסיות מעניינות או מקדשים, מסלולי הליכה או נקודות תצפית, פארקים וגנים. 

טיפ: שמרו בצד גם סכום שיוקדש כולו לרגעים ולפעילויות ספונטניות ובלתי מתוכננות. 

5 - אוכל

האוכל הטוב באמת מסתתר במסעדות המקומיות. אין כל צורך להשקיע במסעדות מפוארות או מסעדות שיושבות בלב אטרקציות תיירותיות. דגמו גם את המאפיות המקומיות ואת בתי הקפה/ התה המקומיים.

ביטוח - דווקא על זה לא כדאי לחסוך (אבל כן כדאי להשוות)

בחלק הבא של המאמר אני מפרטת לכם קצת על העלויות האמיתיות של כמה מהמשפחות המטיילות שאני מלווה. כשביקשתי מהם את פירוט ההוצאות שלהם כדי שאוכל לתת לקוראים קצת מושג באיזה עלויות מדובר, רובן ביקשו ממני להוסיף ולציין שאחת ההוצאות המשמעותיות כשיוצאים לטיול או אפילו לחופשה היא ביטוח נסיעות. 

זוהי הוצאה שאינה נכללת בהכרח כחלק מהתקציב היומי, אבל היא בהחלט בעלת משקל בחישוב כל עלויות הטיול. 

אני ממש ממליצה לכם לקרא את המאמר הזה לפני שאתם מחליטים על ביטוח >>

הקיץ שלנו בתמונות

: חלק רביעי

טיול משפחתי בתקציב נמוך - כמה זה באמת עולה

לפי דו"ח של ארגון התיירות העולמי, מטיילים מכל רחבי העולם הוציאו 1.2 טריליון דולר על נסיעות בשנת 2023. אלה הם נתונים דומים לתקופה שקדמה לקורונה. הדו"ח גם מצא כי ארצות הברית היא היעד המוביל למטיילים, ואחריה צרפת, ספרד ואיטליה

אז כמה עלה לי כל הקיץ הזה שבילינו באירופה

ללא ספק הרבה יותר ממה שעולה לי החורף בנפאל :-).

אבל זה בדיוק העניין – אם מאזנים את התקציב בצורה נכונה, אפשר להנות גם מיעדים מקסימים וזולים וגם מיעדים נפלאים ויקרים יותר. 

∴ קחו בחשבון שאני מטיילת לפחות עם נערה אחת  – כלומר כל הדירות שהיינו בהן כללו בין 2 חדרי שינה ל -3 חדרי שינה, (כן, אפילו הסירה :-)) ותמיד היו במיקום מרכזי.

ממוצע העלויות שלי באירופה היה כזה:
לינה – הוצאתי בממוצע 30$-40$ ללילה (הכי נמוך היה 15$ והכי גבוה היה 70$).

מעברים (אוטובוסים ורכבות בקוים בינלאומיים) – ממוצע של 35$ לכרטיס.

אוכל – ממוצע של 30$ ליום (בהגזמה..)

כל השאר – נגיד עוד בערך 250$ לחודש על כל השאר. 

היעדים הבולטים לחופשה זולה ולטיול בתקציב נמוך לשנת 2023- 2024

האמת היא שאין כאן משהו ממש חדש. היעדים המסתמנים כזולים ביותר הם אותם יעדים מוכרים. 

הנה 5 יעדים מומלצים לחופשה זולה או לטיול בתקציב מוגבל לשנת 2023-2024:

1 . דרום מזרח אסיה – במיוחד נפאל ווייטנאם בהן עלויות המחיה הן זולות מאוד, מקומות הלינה טובים וזולים והאוכל בשפע וכמעט לא עולה כלום. דרום מזרח אסיה היא עדיין היעד המומלץ ביותר לטיול למי שרוצה לטייל בגדול ויש לו תקציב מוגבל. היא גם נחשבת לבטוחה מאוד למשפחות.

2 . מזרח אירופה והבלקן – פולין, בולגריה, מקדוניה אלבניה ומונטנגרו מאוד מומלצות למי שמחפש חופשה מדהימה במחירים מאוד נוחים, שלא לומר זולים. גם בסרביה וברומניה לא יקר. 

3. מרכז אמריקה – זהו אזור יפהפה עם הרבה מה להציע למטיילים בתקציב נמוך. יוקר המחיה נמוך יחסית (אם אתם נמנעים ממלכודות תיירים), ויש הרבה חופים יפים, יערות גשם והרי געש שאפשר לחקור. כמה יעדים פופולריים במרכז אמריקה כוללים את קוסטה ריקה, פנמה ובליז.

4 . דרום אמריקה – דרום אמריקה היא יבשת עצומה ומגוונת ויש לה מה להציע לכולם. יוקר המחיה יכול להשתנות בהתאם למדינה, אך ישנן אפשרויות לינה רבות במחיר סביר. כמה יעדים פופולריים בדרום אמריקה כוללים את פרו, בוליביה, אקוודור וקולומביה.

5 . הודו – בהודו אפשר לטייל כמעט בכל תקציב שרק תרצו. בין אם אתם מטיילים עם תקציב מאוד נמוך ובין אם אתם רוצים יוקרה ופאר – הודו היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, כל זה, כמובן, כל עוד אתם יכולים לאכול חריף :-). 

haleli