משפחות מטיילות

טיול קינון- NESTING TRAVEL

02/07/2022

כשאנשים חושבים על טיול הם בדרך כלל מדמיינים את עצמם בתנועה. הם רואים מזוודה או לפחות תרמיל גדול, שממנו משתלשל שק שינה ספוג חוויות, הם רואים ימים של התרגשות והרפתקאות בלתי פוסקות. הם רואים חלונות ראווה מפתים ושקיות עם לוגו בשפה זרה, מדיפות ריח גבינות ויין ובשמים. הם רואים מטוסים ורכבות וסירות..

וזאת הסיבה שלפעמים קשה לי מאוד להסביר את סגנון הטיול שאנחנו בחרנו בו. לאנשים פשוט קשה להתמודד איתו, כי הוא לא מתחבר להם בראש עם האסוציאציות הבסיסיות שתחת הערך ‘טיול’.

אנחנו מטיילים בשיטת ה’נסטינג’. זה אומר שאנחנו מתמקמים במקום אחד בכל פעם, למשך תקופה ארוכה. מקננים. הטיול שלנו הוא טיול לעומק, הרבה מעבר לחווית התיירות.

אנחנו לא מחפשים את האטרקציות התיירותיות בהכרח, אלא את החוויה האמיתית יותר. בדרך כלל אנחנו לא קונים ספר הדרכה למקום אליו אנחנו מגיעים, אלא מעדיפים להכיר אותו בעצמנו, בלי דיעה קדומה. ללמוד עלאורחות החיים, התרבות, המנהגים, השגרה דרך מפגש עם היומיום של המקום, ושאלות שאנחנו שואלים את המקומיים.

בטיול ‘נסטינג’ המפגש עם המקומיים ועם טיילים אחרים חוצה את גבולות ה’תייר’ והופך לקשר אישי ועמוק. ויש לזה הרבה מאוד השלכות.

כשהילדים למדו על בודהיזם והיו להם שאלות שלא הופיעו באינטרנט (למה הילדים היום מחפשים את כל התשובות באינטרנט?) הם פשוט ירדו לרחוב ותפסו כמה נזירים לשיחה. בסוף השיחה הם חזרו נרגשים ויודעים יותר, עם שלושה חברים חדשים שהזמינו אותם אליהם למנזר. וכשבאנו לבקר אותם, הם ערכו לנו את הסיור המלא, והסבירו וכיבדו בתה ובלחם מיוחד ומאז אנחנו מבקרים שם לעתים תכופות. אלה הן החוויות המתאפשרות רק בסגנון טיול כזה, ואותן אנחנו הכי אוהבים :-).

איך אנחנו מחליטים איפה להתמקם בנסטינג?

אנחנו משתדלים למצוא מקום שמושך ומסקרן אותנו מבחינת נוף טבעי ואנושי. אנחנו מסתכלים על עונות השנה והאם הוא מתאים לכך. אנחנו מסתכלים על הרמה התברואתית של המקום, האם קיימים בו שירותי רפואה כשלהם, ומהן המחלות הנפוצות, אם בכלל. אנחנו בודקים אותו מבחינה כלכלית- האם המחיה יקרה בו או לא. ולבסוף, כיון שאני עובדת באמצעות האינטרנט- גם את איכות הרשת.

אבל נסטינג הוא אפשרי בכל מקום. לא חייבים להחליט מראש על מקום מסויים. אפשר להגיע, ולראות בשטח מה מתאים, מה לא. מתי כיף להשאר ומתי נכון יותר לעבור. כשהגענו לפיליפינים לקח לנו כמה שבועות עד שמצאנו את פיסת גן העדן שלנו, שבה גרנו כמעט חמישה חודשים.

איפה אנחנו גרים?

זה מאוד תלוי. באירופה בחרנו לגור בדירות שכורות, כיוון שהמחיה יקרה והעדפנו לבשל בבית ולחסוך את עלות המלון. מעבר לכך, יש משהו מאוד נוח בבית אמיתי. בחרנו לגור בשוליים של איזור יפה, כך עלות המגורים נמוכה בהרבה מהעלות של מגורים במרכז. באירופה מרכזי התיירות עמוסים והמוניים ורועשים, והמחירים יקרים ללא כל סיבה (הפיצה בעיירה בה גרנו היתה טעימה בדיוק כמו בפירנצה רק זולה בהרבה).

,במזרח, למשל, אנחנו גרים במלונות או בגסטהאוסים, לפעמים במרכז הסצינה התיירותית, לפעמים קצת בצד. וכך, במקום לטייל בכל העולם, העולם בא לבקר אותנו. אנחנו פוגשים אנשים מכל העולם, שומעים את כל השפות, ושומעים סיפורים מרתקים מכל המקומות בעולם. כל זה בלי לצאת מהמסעדה :-).

ולפעמים אנחנו פשוט נשארים גמישים וקשובים לצרכים הנוכחיים של כל אחד מאתנו. האם מתחשק לנו פינוק של גסטהאוס או שמתחשק לנו פינוק של פינה חמה ופרטית בדירה שכורה.

נסטינג – איך הילדים מסתדרים?

בשיטת ה’נסטינג’, אנחנו בעצם יוצרים להם שגרה ותחושה קבועה יותר. בסגנונות טיול אחרים נמצאים רוב הזמן בתנועה, שקצת מערערת את הילדים כאשר היא נמשכת תקופה ארוכה. בסגנון הנסטינג הם גרים באותו מקום, באותה שכונה שהופכת לאט לאט למוכרת. אנחנו אוכלים באותן מסעדות כל יום, פוגשים את אותם חברים בכל יום, יוצאים לסיורים באזור, הולכים לחוגים. מעין חממה נעימה.

היתרונות של הנסטינג הם רבים מאוד. למשל, זוהי אחת הדרכים המוצלחות ביותר לחיסכון בעלויות טיול. ההיכרות האישית שלנו עם כל האנשים שמקיפים את השגרה שלנו, מאפשרת לנו לזכות במחירים נמוכים במיוחד. למשל, כשגרנו בטוסקנה, הידידות שלנו עם בעלי הבית גרמה לכך שהתשלום עבור שכר הדירה ירד בחצי. בפוקרה, נפאל, בעלי המלון הורידו לנו את המחיר בעצמם, ללא כל התמקחות מצדנו. יכולנו להשתמש במכונת הכביסה שלהם, במטבח שלהם, קנינו מים בגלונים גדולים ועוד הרבה מאוד דברים קטנים שיצרו בסופו של דבר חיסכון עצום. כך גם בוויטנאם ולמעשה בכל מקום בו בחרנו לשהות תקופה ארוכה.

יתרון נוסף הוא ההשתתפות בשגרה המקומית, על כל צבעיה. אם זה ללמוד איך לאכול עם הידיים בנפאל (ככה הם אוכלים) ואם זה להכיר את השירים המככבים במצעדי הפזמונים המקומיים. לקבל הזמנה לטקס אירוסין, לחתונה, לחגיגות במנזר בודהיסטי. או, להבדיל, ללוות חברה שאביה נפטר בכל טקסי האבל הנפאליים. חווית ההיכרות האישית היא אחרת מהחוויה התיירותית, כאשר אתה מגיע לראות חתונה של אדם זר. עבורנו היו אלה חברים, וזה הפך את כל העניין לשונה לחלוטין.

אנחנו שומעים את הסיפורים של חברינו המקומיים על החיים שלהם, על שיטת החינוך, על הלימודים בבית הספר, פוליטיקה, הסטוריה, כסף ועוד המון נושאים. בחלקם אנחנו מגלים כמה כולנו בעצם דומים, ובחלקם אנחנומגלים תפיסה שונה לחלוטין מהתפיסה שלנו.

אנחנו מבלים איתם בביתם ובמטבח שלהם ולומדים את אורחות החיים והמנהגים שלהם, כמו גם את הטעמים ואת דרכי הבישול המסורתיות. אנחנו פוגשים חברים לחיים ויודעים שכאשר נחזור לבקר במקומות הללו, תמיד יהיה מי שיקבל אותנו בחום ובשמחה.

נסטינג לטווח קצר

רוב המשפחות לא יכולות להרשות לעצמן לצאת לטיולים ארוכי טווח בני חודשים ספורים או שנים. אבל נסטינג היא דרך טיול שיכולה להתקיים נפלא גם כשהזמן קצר. בטוסקנה שהינו שלושה שבועות בלבד, אבל יצרנו קשרים וחברויות שהולכות איתנו עד היום והכרנו לעומק את המקום בו גרנו . בסין שהינו תקופה של שבועיים בעיר צ’נגדו, ובתקופה זו כבר מצאנו מסעדה אליה הלכנו כל יום (וכך גם נחשפנו באופן אישי למטבח הסיני, והפכנו שותפים לבישול וגם מצאנו חברים). ובאכסניה בה התגוררנו גילינו ממש עולם ומלואו. חגגנו עם חברים מסיבת יומולדת של הבת שלנו, יצאנו איתם לטיולים בעיר, ושיחקנו הרבה משחקים סיניים מסורתיים. פגשנו חברים מכל העולם. כל אלה הפכו את הביקור בעיר הקסומה הזאת, לחוויה שהיא הרבה יותר מרשימה של אתרי תיירות.

העקרונות של הנסטינג הם פשוטים:

1 . התמקמו במקום אחד.

2 . שמרו על קביעות.

3 . היו פתוחים לפגוש את כל מה ואת כל מי שיש למקום להציע (ושכחו מרשימת ה’אטרקציות’).

4 . חקרו אותו לאט, בשלוה ובאהבה.

 


♥ נסטינג תוך כדי תנועה:

ועוד מילה, מתוך נסיון של 13 שנים בסגנון הטיול הזה. בלי לדעת מה יהיו ההשלכות של סגנון הטיול הזה על העתיד, מה שהדרך הזאת גרמה היא שכולנו למעשה למדנו תבנית של טיול שכבר כל כך מוטעמת בנו, שאנחנו מתנהלים לפיה כבר בלי לשים לב, ובכל מקום אליו אנחנו מגיעים. ראיתי את זה בצורה מאוד ברורה במסע היבשתי שעשינו מנפאל עד תאילנד, וגם בביקורינו באירופה השנה. בכל מקום אליו הגענו, גם אם היינו בתנועה, ועצרנו רק ליומיים-שלושה, עשינו חברים, הכרנו את השכונה, את האוכל, יצרנו את הפינה הידידותית והחמה שלנו.


נסטינג מחזורי 

אוקי אז מה קורה אם נקשרתם למקום אחד במיוחד, וממש קשה לכם לעזוב אותו ולהמשיך הלאה? אין שום סיבה שתפרדו לנצח. זכרו – המסע הזה הוא שלכם ואתם יכולים לעשות ולהחליט מה שבא לכם. אני מאוד אוהבת לחזור לקנן במקומות שבהם היה לנו טוב. היו שנים שבהן ממש נוצרה מחזוריות בין המקומות שבהם שהינו. הילדים היו צעירים ולי היה קל יותר להתנהל בצורה כזאת. שילבנו בין מקומות חדשים, לבין חזרה למקומות מוכרים וזה היה מאוד מוצלח – גם מבחינה חברתית, גם מבחינה כלכלית וגם כצמיחה אישית. 

בילינו כמה קייצים בואשישט, הודו, כמה קייצים ברצף בלאדאק, שלושה קייצים בפיליפינים, עונות שונות בבנגקוק, תאילנד, כמה חורפים בוייטנאם, על החוף ולא מעט חורפים בפוקרה, נפאל.

אני קוראת לזה “נסטינג מחזורי”, שמאפשר בכל ביקור להעמיק עוד קצת את הקשרים עם המקום. דרך זו גם מאפשרת לנו לשים לב בצורה ברורה לשינויים שעברנו מאז הפעם האחרונה ששהינו במקום מסויים, וגם לראות אותו מנקודת מבט קצת אחרת.

הסגנון החדש: נסטינג קהילות

בשנים האחרונות הולך ומתפתח סגנון חדש של נסטינג שאני קוראת לו “נסטינג קהילות”. הסגנון הזה שונה מהנסטינג הקלאסי, שכדי להבחין בניהם אני קוראת לו “נסטינג זורם”.

המאפיינים העיקריים של נסטינג קהילות הם:

1 . נסטינג קהילות הוא למעשה התמקמות במקום כלשהו שכבר קיימת בו קהילה מגובשת ופעילה.

2 . זה אומר שניתן לתכנן את הנסטינג הזה מראש – ולבחור את המקום על פי הקהילה שנמצאת בו.

3 . הנחיתה היא נוחה וקלה – לרוב ניתן להכין את כל השהיה מראש כולל שכירת דירה, יצירת קשר עם אנשים החיים שם, ותכנון מדוייק של עלויות המחיה והתקציב הדרוש.

4 . נסטינג קהילות הוא תהליך השתלבות קל ופשוט – שבו מצטרפים לפעילויות שכבר קיימות במקום, מסגרות חינוך, חוגים וסדנאות, מרחבי עבודה משותפים, ועוד. 

5 . נסטינג קהילות הוא מוגבל מבחינת האפשרויות העומדות בפניכם לבחור את היעד או המקום שבו תרצו לשהות – כיוון שהקהילות האלה יושבות רק במקומות מאוד מסויימים. 

למי מתאים נסטינג קהילות?

הנסטינג הזה מתאים בעיקר למשפחות הרוצות לצאת קצת מהחיים בארץ, אבל חוששות מכל מה שמביא מסע אל הלא נודע. משפחות שרוצות להמשיך עם שגרת חיים כלשהי, מסגרות לילדים וגם כאלה שרוצים להמשיך לעבוד און ליין. 

זה מתאים במיוחד למשפחות שרוצות לצאת לתקופה מוגבלת, או לשלב בין נסטינג במקומות מעניינים בעולם לבין שהות בארץ (חצי שנה כאן- חצי שנה שם) מבלי להתנתק יותר מדי מהחיים בארץ ולשמור על רצף עם מסלול הלימודים של הילדים. 

כמו כן סוג הנסטינג הזה הוא סוג של תחנה ראשונה עבור משפחות רבות המתכננות מסע ארוך טווח ורוצות להתחיל את המסע בצורה נוחה, רכה ופשוטה יותר. 

כמובן שיש לקחת בחשבון את האישיות המשפחתית והאישית של כל אחד. אם אתם אנשים יותר סוליטריים, עצמאיים, שוברי מוסכמויות, שלא אוהבים מסגרות – או אם אתם כרגע גרים בקהילה או בקיבוץ ומחפשים דווקא לחוות סגנון חברתי אחר – אז עדיף לכם ללכת על הנסטינג הזורם.

אבל אם אתם אנשים שאוהבים ומשגשגים בחיי קהילה – הנסטינג הקהילתי יהיה בדיוק מתאים.

מקומות למשל בהם תמצאו נסטינג קהילות

המקומות המרכזיים בהם נמצאות קהילות ישראליות מגובשות וחזקות הם: תאילנד – בנגקוק (בינלאומי), קו-פנגן, קו לנטה. הודו – גואה (פאטנם), אורוויל, אלמורה וקאסר דווי (עונתי), קוסטה ריקה, פורטוגל, בולגריה – פלובדיב (יותר בינלאומי) ובנסקו, צפון יוון, גרמניה – ברלין ועוד…

בנוסף לקהילות הישראליות ישנן קהילות מאוד נחמדות המורכבות מקהל בינלאומי – והן נמצאות כמעט בכל עיר מרכזית באירופה ובאסיה. תוכלו למצוא אותן בקלות דרך קבוצות ייעודיות ברשתות החברתיות. קהילות אלה מארגנות ערבי מפגשים מסודרים, ופעילויות משותפות, אך אינן “מסודרות” כמו הקהילות בתאילנד או בהודו, והן למעשה סוג של שילוב בין הנסטינג הזורם לנסטינג הקהילות. 

מה ההבדל בין נסטינג קהילות לבין נסטינג זורם?

לכל אחת מדרכי הקינון האלה יש את היתרונות והחסרונות שלה. בסגנון הנסטינג הזורם אתם למעשה מחליטים איפה אתם רוצים להיות, ויוצרים לעצמכם את הנסטינג – החל מבחירת היעד, דרך בחירת מקום הלינה, האוכל, ההכרויות והחברויות, השתלבות בקהילה המקומית, השתלבות בקהילת הזרים ו/או התיירים, יצירת שגרה, יצירת או השתלבות במסגרת חינוכית (כן או לא – בחירה שלכם), חוגים והעשרות וכו’.

הנסטינג הזורם אינו מוגבל מבחינת שפה או לאום כלשהו – להיפך הוא יוצר מעורבות גדולה וערבוב בינלאומי, מה שלעתים מחייב את כל בני המשפחה לשייף את האנגלית שלהם וגם לעתים קרובות ללמוד, לפחות ברמה בסיסית, את שפת המקום. 

נסטינג זורם יראה אחרת לגמרי בכל מקום שאליו תגיעו, והוא מביא להרחבת אופקים עצומה. 

נסטינג קהילות מהווה פתרון נוח למשפחות שרק עכשיו יוצאות למסע וחוששות עדיין לפרוש כנפיים.. :-). כאן יש את כל השירותים והפתרונות מוכנים מראש, משהו בסגנון “סע, המפתחות בפנים”.. 

קל יותר למצוא חברה ומסגרות לילדים, בגילאים השונים, קל יותר למצוא פינות ומרחבי עבודה נוחים ומסודרים, יש תמיד את מי לשאול – בכל עניין ודבר, החל מבתי חולים ובריאות, דרך אמצעי תחבורה ודרכי הגעה, וכלה בבארים, מסעדות ומקומות בילוי. כמו כן – יש תחושה בטוחה יותר, ומקורות תמיכה פשוטים ונוחים. 

נסטינג קהילות יכול מעט להגביל מבחינת החשיפה התרבותית, למידת שפה ורכישת מיומנות בתהליך הלמידה של מקום חדש.

רני חוגגת את הפסטיבל הכי גדול של השנה בנפאל יחד עם החברים מהכפר על גדת הנהר

מה ההבדל בין נסטינג קהילות לבין נסטינג זורם מבחינת עלויות ותקציב?

אחד ההבדלים הבולטים ביותר הוא בנוגע לעלויות ולתקציב. אמנם, בחלק גדול מהקהילות המסודרות ניתן למצוא דירות להשכרה במחירים נמוכים יחסית, אבל ככל שעובר הזמן והקהילות האלה מתפתחות – אני שמה לב שהעלויות בקהילות המסודרות הולכות ועולות, וחלק מלקוחות הייעוץ שלי מתקשים למצוא מקום לנסטינג קהילות במחיר ההולם את התקציב שלהם. בנוסף, מכיוון שבקהילות אלה קיים מערך מסודר של מסגרות לימוד פרטיות ואיכותיות כמו גם שירותים נלווים וציפיה לרמת חיים גבוהה מאוד – במקומות מסויימים הם מגיעים לעלויות מחיה גבוהות יחסית. 

בנסטינג הזורם זה דווקא הפוך – בגלל ההשתלבות בקהילה המקומית הנסטינג תורם לחסכון רב בעלויות השהיה.


טיפ : מכיוון שאת רוב התחקיר לטיול הארוך שלכם אתם עושים מרחוק, ודרך האינטרנט, חשוב לי לציין שהרושם שמתקבל לרוב באינטרנט ובעיקר ברשתות החברתיות לגבי מחירים ועלויות הוא לעתים מאוד מוטעה. העלויות שתמצאו שם הן לרוב יותר קשורות לנסטינג הקהילות, ופחות נכונות לגבי הנסטינג העצמאי, הזורם, שבו העלויות הן מקומיות וזולות מאוד עדיין, ברובן. אז אל תבהלו :-).


נסטינג זורם או נסטינג קהילות – מה עדיף?

כמובן שמדובר בהחלטה מאוד פרטית ובמה שמתאים לכל אחד ולכל משפחה באופן אישי. יחד עם זאת – אני מציעה שאם כבר יוצאים לטיול ארוך, אז למה שלא תהנו מכל העולמות? 

נסו קצת מזה וקצת מזה, תנו לילדים ולעצמכם לחוות סוגים שונים של מקומות, אנשים, והתמודדויות. כל חוויה שכזאת רק תרחיב את ארגז הכלים שלכם ובמיוחד של הילדים, ותעניק להם סט חדש של מיומנויות. 

וכמו שאני אוהבת לומר תמיד – כל דבר שתלמדו במהלך החיים שלכם, יבוא לעזרתכם, יביא לכם תרומה רבה וישרת אתכם בשלב כזה או אחר. 

התאימו את סגנון הנסטינג לצרכים הנוכחיים של המשפחה שלכם – בין אם זה נסטינג זורם, נסטינג לטווח קצר, מסע הרפתקני בדילוגים או נסטינג קהילתי – הכל יכול להתאים, בזמן ובמקום הנכון.

רוצים לקרא איך החיים בנסטינג זורם בפוקרה? המשיכו לכאן >>

haleli