home, מאיפה הכסף

טיול ארוך עם ילדים- איך יודעים אם התקציב יספיק?

10/06/2022

כמה מהשאלות הכי מבלבלות בכל מה שקשור בתכנון טיול ארוך עם ילדים קשורות לתכנון התקציב. זה קצת מזכיר לי את השאלה מה קדם למה- הביצה או התרנגולת ..

האם צריך להתאים את המסלול לתקציב הקיים שלנו?

או

האם צריך להתאים את התקציב למסלול הרצוי לנו?

ואיך יודעים בכלל כמה כסף צריך לטיול הזה? והאם התקציב שיש לנו כרגע יספיק? ומה נעשה אם נתכנן מסלול לפי התקציב, אבל בשטח הדברים יראו אחרת לגמרי?

איך אפשר לדעת מראש אם התקציב שלנו יספיק?

במאמר הזה אני אנסה לתת כמה נקודות למחשבה ואולי לעזור לכל מי שהשאלות האלה עלו אצלו בשלב כלשהו של תכנון הטיול.

אבל לפני שאנחנו מתחילים לענות על השאלות אני רוצה להדגיש משהו. אין לכם שום טעם לשוטט באינטרנט ולחפש את התשובות במספרים. כי לכל משפחה יש את מאזן התקציב האישי שלה. והמאזן הזה הוא תבנית מאוד מאוד אישית ומאוד ספציפית לכל משפחה. הוא תלוי במליון גורמים קטנים שאתם כמעט לא שמים לב אליהם. מספר הילדים, גילאי הילדים, איזה בירה אתם מעדיפים לשתות, כמה מיטות אתם צריכים בחדר, אם אתם אוכלים בשר או לא, כשר או לא, אם אתם נוסעים בתחבורה ציבורית, ואם כן- האם בתחבורה של עשירים או תחבורה ציבורית מקומית, האם אתם מעדיפים שורה ראשונה לים או שאתם אוהבים את הרחובות הקטנים והפנימיים, מה יהיה היחס בין בתי מלון ובין דירות שכורות ואיפה בדיוק תלונו בכל אחד מאלה ועוד ועוד..

למעשה- לא רק שמאזן התקציב הוא שונה מאוד ממשפחה למשפחה – אלא שהמאזן המשפחתי שלכם ישתנה בין יעד ליעד ובין שבוע לשבוע. כל פעם משהו אחר יתגלה, ישתנה, יתווסף או ייגרע..

בנוסף לכל אלה – אחרי למעלה מ-12 שנים של חיים בתנועה, ועוד 10 שנים של עבודה צמודה בייעוץ וליווי משפחות מטיילות, הנסיון שלי הראה לי שאי אפשר בשום צורה להסתמך על המידע שיש באינטרנט. כי הדברים בשטח נראים אחרת לגמרי.

לכן אני מציעה לכם לא להשקיע יותר מדי אנרגיה בחיפושים או בהשוואות. תחת זאת, על מנת להשתמש בתקציב העומד לרשותכם בצורה הנכונה ביותר,  הנה כמה המלצות לדברים שכן תוכלו לעשות :

 

∴ התחילו עם יעד זול – זה הכלל הכי חשוב בעיני. ויש לזה כמה סיבות:

1 – לוקח זמן ללמוד איך לנהל תקציב תוך כדי תנועה, במיוחד כשעוברים ממקום לא ידוע אחד למקום לא ידוע אחר. לכן עדיף שאת תהליך הלמידה תעשו ביעד שבו גם הטעויות לא עולות הרבה כסף..

2 – אם תתחילו ביעדים הזולים יותר – זה יאפשר לכם לדעת בדיוק כמה תקציב נשאר לכם להמשך הטיול, גם ביעדים יקרים יותר. לעומת זאת, אם תתחילו ביעד יקר זה יכול לגרום לכך שהמשך המסלול יהיה לחוץ וידרוש פשרות תקציביות לא נעימות.

3 – זאת גם הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים על שערי המרה, על התנהלות עם כסף ועל עצמאות. אני תמיד נתתי לילדי גישה חופשית לארנק, והם ידעו מגיל צעיר כמה עולים כל המוצרים היומיומיים שאנחנו רוכשים כמו מים, לחם, לינה, כביסה או חבילת גלישה, והיו שותפים בניהול התקציב המשפחתי.

 

∴ מעברים תמיד יעלו הרבה כסף – זה הכלל השני..

המשוואה הזאת מאוד פשוטה. ככל שהתקציב שלכם יותר מוגבל – כך כדאי לתכנן פחות מעברים. צמצמו במעברים בין יעדים מרוחקים ושמרו על מעברים קצרים, יבשתיים וקרובים אחד לשני.


♣ האם צריך להתאים את המסלול לתקציב המצוי – או – להתאים את התקציב למסלול הרצוי?

האמת היא שזאת לא שאלה של או-או, והתשובה הנכונה היא גם-וגם ?.  לפעמים צריך וחשוב להתאים את המסלול ולבחור יעדים שאינם חורגים מהתקציב הרצוי לנו. לתכנן את משך השהיה בכל מקום בהתאם לתקציב שלנו, וגם בהתאם לתקציב שאנחנו רוצים שיהיה לנו להמשך. למשל – אם נשהה בואשישט, הודו תקופה ארוכה ונוציא קצת פחות מהתקציב היומי שלנו – נוכל משם להמשיך לתאילנד לחודש ולהוציא קצת יותר מהתקציב היומי שלנו..


∴ הימים הראשונים בכל יעד תמיד יעלו לכם יותר  – קחו את זה בחשבון

כשאתם מתכוננים למעבר ליעד אחר- שימו בצד תקציב גם לימים הראשונים ביעד החדש, וקחו בחשבון שהם הולכים לעלות לכם יותר. הכניסו את כל אלה בחישוב הכללי של התקציב שלכם.

יחד עם זאת – ובדיוק בגלל הסיבה הזאת- אל תבהלו. גם אם הגעתם ליעד שאמור להיות ‘זול’ ואתם מוצאים את המחירים שם גבוהים ממה שציפיתם – חכו רגע. העלויות שלכם יתאזנו תוך כמה ימים ואין מה להבהל.

 

∴ בכל מה שקשור בתקציב לטיול לתקופה ארוכה מילת הקסם היא: איזון.

המטרה שלכם היא להגיע למצב שבו אתם מנהלים את התקציב ולא ההיפך. אתם בשליטה.

⇐ זה אומר: שאתם יודעים איך לאזן בין מקומות זולים לבין מקומות יקרים, ולאזן במשך הזמן שבו אתם שוהים בכל מקום.

⇐ זה אומר: שאתם דואים בין המעברים באלגנטיות – מארגנים את המסלול שלכם לפי מסלולי תעופה חכמים ונכונים, ואם צריך – משנים את המסלול על פי הצורך.

⇐ וזה אומר: שאתם יודעים איזה פעילויות נמצאות בטווח התקציב שלכם, ואיזה פעילויות יצטרכו לחכות.

 

∴ טיול בתקציב נמוך זו עבודה

כשאתם יוצאים עם תקציב יחסית נמוך חשוב שתבינו שזה אמנם אפשרי (בעיני כל תקציב כמעט הוא אפשרי..), אבל זה אומר שתדרשו לעבוד יותר קשה כדי לנהל אותו. כלומר – יותר עבודת רגליים בחיפוש אחר מקומות לינה טובים וזולים, יותר חיפוש ושיטוט ותחקיר באינטרנט כדי למצוא כרטיסי טיסה זולים – לפעמים זה יקח כמה ימי עבודה.. ויותר פיקוח ושימת לב להוצאות שלכם. 

זאת לא שאלה האם זה טוב או רע. זה המצב וזה מה שצריך. אל תדאגו, לצד העבודה הקשה יש גם מתנות נפלאות. למשל:


♣ טיפ – כשהתקציב שלכם מוגבל:

מצב שבו התקציב הופך להיות מוגבל לתקופה כלשהי הוא סוג של ברכה בעיני, וככה אני גם מתייחסת לזה כשזה קורה לי. זה מוציא ממני הרבה יצירתיות, הרבה תושיה, ובדרך כלל מביא לי פתרונות שלא הייתי מגיעה אליהם לולא הייתי ממש על הקצה… אל תחששו מזה כל כך.

חלק מהחוויות הכי משמעותיות שעברנו במהלך השנים האלה היו דווקא כי לא היה הרבה כסף. למדנו מזה הרבה מאוד.


למי שממשיך לעבוד: לכם קל יותר, כיוון שבמצבים בהם התקציב יוצא מאיזון תמיד אפשר לבחור מקום שבו כיף לשהות בזול, ולהגביר את תפוקת העבודה לתקופה מסויימת – עד שהעניינים מסתדרים. היו לי לפחות פעמיים במהלך השנים האחרונות שבהן עצרתי הכל, התיישבתי במקום ממש כייפי (פעם אחת בוייטנאם ופעם אחת בפיליפינים, שניהם על החוף.. ?), שתיתי חלב קוקוס קר, והכנסתי תנופה עצומה בעבודה, עד שהתאזנתי מחדש.


∴ עוד כמה טיפים קטנים לניהול תקציב:

ביטוח – שלמו על ביטוח הנסיעות מראש, לתקופה ארוכה. זה יתן לכם לא רק שקט, אלא גם יוציא את הביטוח (=הוצאה לא קטנה) מהמשוואה.

מקומי – ככל שתחיו כמו המקומיים ככה היעד שבו אתם שוהים יעלה לכם פחות. אם תבחרו ללון בשכונה מקומית – זה לא רק יהיה זול יותר, אלא גם יפתח בפניכם עולם שלם של חוויות חדשות. אכלו במסעדות מקומיות, עשו פעילויות שהמקומיים עושים, סעו בתחבורה מקומית והשתמשו בשרותים המקומיים שבשכונה.

הנה מאמר שבו כתבתי איך אפשר לטייל גם ביעדים שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם.. 🙂

FOMO – עזבו את האינטרנט ותנו למקום שאליו הגעתם לספר לכם את הסיפור שלו. לאינטרנט יש נטיה ליצור אצלנו תחושה בלתי פוסקת של “אנחנו לא רוצים לפספס שום דבר”. שחררו.

♦ הנה גם לינק לאתר שנותן עלויות טיול משוערות לכל יעד כמעט בעולם (ליחיד/לזוג) 


♣ איך מחשבים תקציב לסגנון כזה של טיול?

יש שתי דרכים.

לפי תקציב יעד: אתם יכולים לקבוע לעצמכם תקציב יעד חודשי. ולפי סה”כ הסכום העומד לרשותכם – לחשב את משך הזמן שתוכלו לטייל. למשל: נגיד שהתקציב החודשי הרצוי לכם הוא K10 שקל. ואחרי שהורדתם את עלויות הטיסה והביטוח נשאר לכם כ- K60 שקלים. אז אתם יכולים להתחיל לתכנן טיול לשישה – שבעה חודשים.

◊ בדרך זו גם ניתן להשתמש כאשר יש לכם הכנסה חודשית קבועה וידועה כלשהי עליה אתם מתבססים על מנת לצאת לטיול.

לפי משך הזמן הרצוי: אם נניח אתם משכירים את הדירה שלכם ורוצים לנסוע אז בדרך כלל משך הנסיעה יהיה לשנה לפחות. כך שהפעם לוקחים את הסכום הכללי של התקציב (פחות טיסות וביטוח) ומחלקים אותו לפי מספר החודשים. זה נותן סכום התחלתי כלשהו, שאיתו ניתן להתחיל לתכנן את המסלול (יעדים + מעברים חכמים) שיהיה מאוזן על פי התקציב


האם באמת ניתן לתכנן תקציב לטיול ארוך עם ילדים?

אם אתם נוסעים ליעדים לא מוכרים – אז התשובה היא לא. אתם לא באמת יכולים לחזות מראש מה יהיו ההוצאות שלכם לכל יעד, מה יהיו ההוצאות לכל מעבר, ובודאי שלא ניתן לחזות את הבלת”מים.

עוד דבר שאי אפשר לחזות הוא שערי ההמרה, שלפעמים הופכים להיות בעלי משמעות גדולה.

בנוסף- חלק מטיול כזה הוא החופש. יש משפחות שזו להם הפעם הראשונה שבה הם ממש יכולים להרשות לעצמם גמישות. לזרום עם מה שבא ואיך שהיום מתהווה מעצמו. להחליט החלטות ספונטניות, לפגוש אנשים נחמדים ולהמשיך לטייל איתם ליעד שבכלל לא חשבו עליהם, לצאת לטייל בכפרי הסביבה ולהחליט שמתחשק לכם להשאר שם שבועיים ועוד…אין לדעת מה תביא הדרך שבה תבחרו. מה שמביא אותי לכלל האחרון:

∴ כלל אחרון לסיום: אל תחששו. סמכו על עצמכם.

ברגע שאתם עוקבים אחרי הכללים שרשמתי כאן, ולומדים בעצמכם איך לנהל את התקציב שלכם, אז אתם גם יכולים להרגיש בטוחים מספיק שתצליחו ותדעו לאזן את התקציב בכל יעד שאליו תגיעו. וזאת התחושה שאיתה אתם צריכים להסתובב.

התקציב שלכם הוא כמו המפרש של הסירה. צריך להזיז אותו לפי הכיוון שבו נושבת הרוח ולהמשיך להפליג בשלווה…:-).

⇐ הורידו את סדרת הפרקים (בחינם) לכל מי שחושב על טיול ארוך. ואם אתם מתלבטים וצריכים עזרה (בתשלום) בתכנון נכון של המסלול בהתאם לתקציב – אני כאן.

טיול של שנה עם ילדים

 

haleli