טיול עם ילדים ב...

נפאל עם ילדים- כל מה שחשוב לדעת כדי לתכנן את הטיול

31/07/2022

כבר כמה שנים שאני נמצאת בנפאל עם הילדים שלי לפחות כמה חודשים בכל שנה. אז קיבצתי לכם את כל הדברים שחשבתי שיכולים לעזור בתכנון טיול לשם. השתדלתי לתת תמונה כללית וגם לרדת קצת לפרטים, בנקודות בהן ראיתי חשיבות. וגם לינקים, כדי לקצר לכם את הדרך.

מיקום: 

שכנה של הודו וסין, חצי שעה טיסה מדלהי, שעה וחצי טיסה מבנגקוק.

תקציב למשפחה לחודש

תקציב נמוך- מלונות זולים/ שכירת דירה, מסעדות זולות, טרק קצר אחד, 5000-4500₪ 

-תקציב בינוני- מלונות בסדר, מסעדות ממוצעות, טרק ורפטינג, 6500-5500₪

-תקציב גבוה- מלונות טובים, מסעדות טובות, תחבורה פרטית טובה, טרקים ורפטינג, 6500-10,000₪

נפאל עם ילדים – איך הכי כדאי להגיע: 

ההמלצות לטיסות זולות הן עם טורקיש או עם קאטאר איירליינס. לאחרונה גם fly dubai מריצים קוים מישראל לקטמנדו דרך דובאי, במחירים זולים מאוד יחסית.

אופציה נוספת לטיסות מהארץ לקטמנדו היא לטוס דרך הודו- דלהי/מומבאי. לעתים זאת תהיה האופציה הכי זולה.

** עדכון 2022: נכון לעכשיו, אני ממליצה להזמין טיסות לנפאל ישירות מחברות התעופה – אפשר גם דרך האינטרנט וגם דרך המשרדים עצמם. זה עדיף כרגע על פני הזמנה מסוכנות אינטרנטית או דרך מנוע חיפוש. 

אפשר להגיע גם באוטובוס מהודו (34-48 שעות נסיעה).

ויזה לנפאל: 

מקבלים ויזה כשנוחתים, 60$ לחודש או 100$ לשלושה חודשים. אפשר להאריך אחר כך(אפשר להישאר בנפאל עד ל5 חודשים בשנה לועזית) בפוקרה או בקטמנדו בעלות של 3$ ליום.

ילדים עד גיל 10 לא משלמים (ואל תתנו להם לגבות מכם סתם).

יש מכונה בשדה התעופה שדרכה ממלאים את הטופס ומצטלמים, מדפיסים את הטופס ומחכים בתור לקבלת הויזה. 

נפאל עם ילדים – עונות מומלצות: 

יש שתי עונות טובות בשנה, מרץ עד מאי, שמתחילה קרירה וצלולה ולאט לאט נהיית יותר חמה וגשומה, ויש את סוף ספטמבר עד סוף נובמבר, שמתחיל חם וקצת גשום ונגמרת קרירה וצלולה. יש גם את החורף, שקר מאוד אבל לא יורד גשם, שהוא דצמבר עד סוף פברואר. סוף דצמבר ותחילת ינואר זה הזמן הכי טוב מבחינת נופים (הראות הכי צלולה).


כמה מילים על מזג האויר בנפאל:

זוהי מדינה הנושקת לקו המשווה, ונושקת לרכס האימתני ביותר בעולם. מזג האויר הוא בהתאם.. קחו בחשבון שיש להתייחס אליו בכבוד ולא לזלזל. הגשמים יכולים להיות עזים וחזקים, רוחות וסופות, כדורי קרח ניטחים לעתים מהשמיים, הלחות יכולה להיות בלתי נסבלת. לכן יש חשיבות גדולה לעונה שבה אתם מחליטים לבוא לבקר. אני ממליצה להגיע מתחילת- אמצע אוקטובר ועד אמצע דצמבר.


שער החליפין: 

למטבע בנפאל קוראים רופי נפאלי, והוא שווה פחות מהרופי ההודי ביחס של 1-1.6 (רופי הודי אחד שווה 1.6 רופי נפאלי), דולר אחד שווה בערך 100 רופי, ושקל אחד שווה 25 רופי. כמובן שיש לבדוק את שערי ההמרה כי בשנים האחרונות השער עובד לטובתינו :-). 

מקומות מרכזיים:

קטמנדו- עיר הבירה (שכונת התיירים נקראת “טאמל” thamel). עיר עמוסה ורועשת. 

פוקרה- העיר השניה בגודלה. עיר שלווה ושקטה על גדת אגם. (שכונת התיירים נקראת “לייק סייד”, והיא ניצבת על גדת האגם).


∴ בתי מלון מומלצים בפוקרה >>

∴ בתי מלון מומלצים בקטמנדו >>


מקומות שאנחנו ממליצים עליהם: 

לייק סייד פוקרה (lake side) שכונה שקטה ורגועה על אגם פוקרה (פווה לייק fewa lake)

הורידו כאן את המדריך המלא לשהות מפנקת עם הילדים בפוקרה, נפאל >>

או הכנסו למאמר המלא שבו כתבתי על החוויה האישית שלי – איך זה לגור בפוקרה?

אוסטרליין בייס קמפ (Australian base camp) כפר מרהיב על ההרים, כשעתיים נסיעה מפוקרה, עם נוף מדהים מלונות טובים ומסעדות נחמדות.

הכפר אסטאם- למרגלות ההימלאיה, רכס האנאפורנה, כפר קטן עם אכסניה אקולוגית מתוקה.

אזור פישלינג-צ’אראונדי- באמצע הדרך בין קטמנדו לפוקרה, נקודה מעניינת על גדות נהר הטריסולי. אפשר לישון בריזורטים ולהשתתף בפעילויות מים ואקסטרים (קניונינג וכו’) ואפשר פשוט לישון עם אוהל על החוף. אוכל מקומי מדהים, מפגש עם האוכלוסיה המקומית והכירות עם הנפאל האמיתית.

מאכלים שכדאי לנסות: 

דאל בהאט(dal baht) תבשיל של אורז, מרק עדשים, ירקות מבושלים, מנת עלים ירוקים מבושלים ומנה של “חמוצים”- המנה שמכניסה חריפות וחמיצות לתבשיל כולו. יכולה לבוא במגוון דרכים (רסק עגבניות עם צ’ילי, סוג של צנונית חתוכה ומתובלת ועוד..). לפעמים הם גם מוסיפים מנת בשר (עוף/באפלו/דג) הנפאלים אוכלים את זה פעמיים ביום כל יום לארוחת בוקר וערב.

מומו- כיסונים טיבטיים מאודים עם מילוי ירקות או בשר. מגיעים גם בצלחת עם מעט רוטב (זהירות חריף) וגם בקערה יחד עם מרק.

ת’וקפה (thukpa) – מרק אטריות בסגנון נפאלי עם ירקות (יש גרסה צמחונית וגרסה בשרית עם מבחר סוגי בשר) ולפעמים מומו בפנים.

הנה סרטון שבוא רני מסבירה על ארוחת הבוקר הכי טובה בנפאל.

והנה סרטון שבו רני מסבירה על אחד מחטיפי הרחוב הכי פופולאריים בנפאל. (שבו גם תוכלו לשמוע אותה מדברת בנפאלית..:-)).

This slideshow requires JavaScript.

נפאל – קצת רקע לפני שאתם מגיעים :

♦ נפאל היא מקום משכנו של ההר הגבוה בעולם, הר האוורסט (8848 מ’). האישה הראשונה שהעפילה לפסגתו היתה יפנית, וזה קרה בשנת 1975.

♦ בנפאל יש הרבה נהרות מרהיבים, ורכס האוורסט ורכס האנאפורנה הקשורים כולם להימלאיה העצומה. הכפרים הנפאלים עדיין משמרים תרבות עתיקה, הבתים הם בתי בוץ ואבן, הבישול נעשה על אש, האוכל נלקח הישר מהשדה, הרחצה היא בנהר וכו’. 

♦ האוכל מתבסס בעיקר על אורז או תירס.

♦ המאכל הלאומי הוא הדאל בהאט- מנת אורז (ע”ע). הם אוכלים את זה עם הידיים, פעמיים ביום כל יום. 

♦ המשקה הלאומי הוא צ’אי (הם קוראים לזה צ’יה), והאלכוהול – יש כמה סוגים של משקאות אלכוהול ביתיים אותם הם מכינים לרוב מסולת או מאורז- רוקסי, צ’אנג, טומבה.

♦ הטיקה המיוחדת ביותר היא טיקת ה”טיהאר” (פסטיבל האחים והאחיות)- הניתנת ע”י האחות הגדולה לאחיה הבנים. זהו אחד מהפסטיבלים החשובים והמשמעותיים ביותר בתרבות הנפאלית והוא נחגג בכל שנה בסביבות אוקטובר. (מצטרף לחג ה”דאסאי”- החג החשוב ביותר בשנה).

♦ החגים החשובים– נחגגים סביב תחילת – סוף חודש אוקטובר. יש לקחת את זה בחשבון, שכן רוב הנפאלים אוהבים לחזור הביתה למשפחות שלהם (גם נהגי מוניות ומדריכי טרקים…), התנועה רבה, הצפיפות בדרכי התחבורה היא גדולה, ויש מחסור בכוח אדם כי כולם חוגגים. 

חגים באזור חודשים מרץ-אפריל: שני חגים עיקריים הם ה”שיבא ראטרי”- חג שבו מעשנים מריחואנה לכבוד יום ההולדת של האל, ואוכלים קנה-סוכר. בערב מדליקים מדורות (כמו ל”ג בעומר), טובלים את קנה הסוכר באש ואחרי שהוא מתחמם, מטיחים אותו כנגד האדמה, מה שיוצר קול נפץ חזק. אחר כך אוכלים את העסיס הנוזלי והחם הישר מהקנה..

החג השני הוא ה”הולי”- יוצא בדרך כלל סביב פורים- חג הצבעים..יום שלם שבו זורקים אבקות צבעוניות אחד על השני ברחוב. צאו עם בגדים שאתם לא צריכים והתכוננו לקרבות רחוב צבעוניים (הם מערבבים את זה עם מים ולפעמים ביצים..). שמרו על הילדים כי לרוב זהו חג עם המונים ברחובות…

♦ לבוש: רוב הגברים לובשים בגדים רגילים. הנשים לובשות קורטה (=חליפה של מכנסי הרמון/טייץ וטוניקה מעל), או סארי (רק באירועים מיוחדים). צמידים על פרקי הידיים מסמלים נישואין. 

♦ הנפאלים מקסימים, עדינים ואוהבים ילדים עד מאוד. הם מיד יגשו לדבר איתם, ילטפו אותם על הלחי או ירימו אותם על הידיים. אם זה קשה לכם- הציבו גבולות וגם הסבירו לילדים שאפשר להציב גבולות אם לא נעים להם. 

 

מידע נוסף:

כסף וכספומטים: כספומטים היום אפשר למצוא בערים הגדולות בלי בעיה. לרוב הם גם עובדים :-). הבנק המומלץ ביותר הוא “נביל בנק” (nabil bank)- חפשו את הכספומטים הירוקים, שכן הוא מאפשר למשוך עד 35 אלף רופי בבת אחת, תמורת עמלה של 550 רופי למשיכה, ואפשר למשוך עד שלוש פעמים ברצף.

מים: ניתן למלא בקבוקי מים כמעט בכל חנות בערים הגדולים בעלות של 10 רופי לבקבוק. בקבוקים חדשים עולים בין 20 רופי ל-40 רופי. מים חמים למקלחת- יש מקומות המחממים רק דרך סולאר, ויש כאלה שיש להם גם חשמל. לא תמיד יהיו מים חמים במקלחת וכדאי לבדוק זאת לפני שנכנסים :-).

חשמל: בנפאל פעם היו הפסקות חשמל רבות, מדי יום. היום זה כבר לא ככה ורוב הזמן יש חשמל באופן קבוע. יחד עם זאת, יהיו תקופות בהן יהיו הפסקות חשמל בלתי צפויות למשך שעה-שעתיים. זה חלק מהחיים בנפאל ואף אחד לא מתרגש. 

מומלץ לבדוק עם המלון/הגסטהאוס איזה אמצעים יש לו להתמודד עם הפסקות החשמל. יש כאלה שמחזיקים גנרטורים (=הכי טוב, נותנים חשמל בדרך כלל לכל החדר, כולל מאוורר ושקעים חשמליים, אבל עושה רעש וריח. אל תקחו חדר שניצב ליד הגנרטור), או כאלה שמחזיקים בטריות גדולות (=טלויזיה ומאוורר יעבדו) או כאלה שמספקים רק מנורה אחת לאור. 

הכי חשוב לבדוק – האם יש בטריה לראוטר של האינטרנט, כדי שתוכלו להמשיך לגלוש גם כשאין חשמל. 

גשם: הגשמים בנפאל הם חזקים מאוד, ובאים במטח מפתיע בדרך כלל. אחרי הגשם יש נהרות ברחובות. קחו איתכם מטריות, מעילים נגד גשם (יש להשיג גם בנפאל בכל מקום) ועדיף לוותר מראש על נעליים או מגפיים ופשוט ללכת עם כפכפים….

קור/ חום: בנפאל אין אמצעי חימום או קרור ברוב הבתים והמלונות. יש מאוורר תקרה (שעובד רק כשיש חשמל) אבל הוא לא נותן מענה ללחות. אם אתם מגיעים בעונה קרה או חמה מאוד – מוטב שתיערכו בהתאם עם ביגוד מתאים ואמצעי חימום (כמו בקבוק חם). 

תחבורה:

בתוך הערים אפשר להתנהל או ברגל או במוניות. יש להסדיר את המחיר לפני שמתחילים לנסוע. בין הערים- היום קל ונוח לנסוע באוטובוס תיירים. חברה מומלצת לנסיעות קטמנדו-פוקרה נקראת “אקספלור פוקרה”. בקשו בסוכנות הנסיעות שיזמינו לכם מקומות על האוטובוסים של החברה הזאת. מחיר הגיוני לכרטיס (למושב, אתם יכולים לחלוק מושב עם הילדים הקטנים וכך לא לשלם עליהם אם אתם רוצים) הוא 1000-1200 רופי. הנסיעה אורכת כ-8 שעות עם שתי עצירות אוכל באמצע, אבל קחו בחשבון פקקים/מחסומים וקחו אתכם תמיד צידה לדרך. 

היום ניתן גם להזמין אוטובוסים און ליין דרך אפליקציות מסויימות.

אפשרות נוספת- טיסה. מחיר ממוצע לכרטיס כ-80$-120$. זו טיסה קצרה ומומלצת לאלו הקצרים בזמן.

תקשורת- סים קארד ואינטרנט:

חברת הטלפון המומלצת ביותר היא Ncell . על מנת לרכוש סים קארד צריך צילום דרכון וויזה, ותמונת פספורט. או שאפשר גם לקנות ב’שחור’ בחנויות מסויימות. אפשר להטעין את הטלפון דרך אשראי בדקות שיחה, או לקנות כרטיס על פי דקות שיחה (יש של 20 רופי, 50 רופי, 100, 200 וכו’). אפשר גם לבקש חבילת אינטרנט על מנת לגלוש דרך הסלולארי, האינטרנט הוא טוב מאוד בדרך כלל. מחיר של סים קארד בחנויות הוא כ-100 רופי וחבילת אינטרנט ללא הגבלה תעלה בסביבות 800 רופי לחודש.

וייפיי- יש כמעט בכל מקום, באיכות טובה. 

** שקיות פלסטיק: בקטמנדו הולך ונהיה קשה יותר ויותר להשיג שקיות פלסטיק פשוטות. בחנויות המכולת הם מוכרים שקיות ממוחזרות, ואם אתם לא רוצים לקנות אותן כל פעם, מוטב שתביאו אתכם תיק לנשיאת המצרכים. בפוקרה עדיין אפשרי להשיג (שקיות לבנות בלבד..), אבל החוק על איסור ייצור שקיות כבר הופעל, ולמעשה כרגע השקיות יהיו עד גמר המלאי. ממליצה לכם להביא אתכם כמה שקיות (כן כן..), כי לפעמים שקית פלסטיק פשוטה זה כל מה שצריך, וקשה למצוא. 

אנשי קשר: יש מספר סוכנויות שעובדות עם ישראלים. סוכנות סוויסה היא המוכרת והמקובלת ביותר.

אוכל ומסעדות– התחום מאוד מתפתח בנפאל, ומסעדות עם אוכל מגוון ומערבי יש בכל מקום. בעיקר מתפתח תחום הבריאות בנפאל ותוכלו למצוא מגוון מסעדות ומנות טבעוניות, צמחוניות, סוגי חלב שונים ומאפים ללא גלוטן. תמצאו כאן גם גבינות מיוחדות מחלב בפאלו, זרעים, דגנים, סוגי קמחים, קטניות ואגוזים שלא ניתן למצוא בארץ. 

תוכלו להזמין קמבוצ’ה במסעדות, קפה אורגאני ומולסה מקנה סוכר שחור. 

בקיצור – נפאל היא גן עדן גם לשוחרי בריאות.. :-).

בית חב”ד – בית חב”ד בקטמנדו הוא מוסד ידוע ומוכר. הוא פעיל לאורך כל ימות השנה ובחגים המרכזיים. בית חב”ד בפוקרה פעיל גם הוא בחלק מהשנה ובחגים המרכזיים. 

המלצות לפעילויות עם ילדים בנפאל:

ראפטינג חווית חובה לכל משפחה. טיול של יומיים או שלושה (או יותר אם תרצו), על סירות על נהר, ברמת אקסטרים גבוהה או נמוכה (לבחירתכם). מה שנפלא בראפטינג הוא שזה לא רק הנהר, אלא הנופים, המפגש עם הטבע, הכפרים הקטנים האוטנטיים לאורך המסלול, ארוחות של קמפינג (שהצוות מבשל במקצוענות מרשימה!). 

טרקינג כמובן, יש הרבה מסלולים, ברמות ובדרגות קושי משתנות. גשו לסוכנות נסיעות ובדקו. אין צורך ללמוד הכל מראש, עדיף אפילו פשוט להגיע ולקבל את כל ההסברים והמידע על המקום. הם גם ידעו לומר איזה מסלולים פתוחים ובטוחים להליכה בהתאם למזג האויר. תוכלו לצאת מהיום למחר. יש גם חנויות לציוד, המשכירות גם ציוד רב כך שהכל מסודר ומאורגן.

טרק מומלץ עם ילדים, בדרגת קושי קלה מאוד– טרק דהאמפוס, הכולל גם את האוסטרלייאן בייסקמפ ואת פאנצ’אסי. טרק קצר, שלא מעפיל לגבהים מסוכנים, שכולל כפרים ציוריים ונוף מרהיב של האנאפורנה.

למשפחות הרפתקניות- טרק “סובב אנאפורנה”. מומלץ להתייעץ במרפאת המטיילים לפני שתעזבו את הארץ איך להתמודד עם גבהים, התנהלות נכונה בגובה עם ילדים, סימנים ונורות אזהרה. 

והנה גם מסלול טיול של חודש בנפאל למשפחות הרפתקניות >>

**למשפחות עם ילדים קטנים- מומלץ לשכור פורטר שיעזור בנשיאת הילדים על הגב. במקומות מסויימים מוטב שהפורטר המנוסה ישא אותם (שבילים חלקלקים, מדרגות תלולות, חציית נהרות וכו’). 

מה לעשות בקטמנדו: מקדש הקופים, דהארבור סקוור, דהארבור מרקט (שדרת המעצבים :-)). בטאמל יש גם קיר טיפוס חמוד שאפשר לנסות. 

מה לעשות בפוקרה: מוזיאון ההרים (מומלץ לפני הטרק), מצנחי רחיפה (מעוף מעל ההימלאיה!), ראפטינג, טיולי אופניים, כפר הדייגים פאהאמה, אגם בגנס. מחנה הפליטים הטיבטיים והמקדש שלהם (מומלץ בחום, במקום יש גם חדרי לינה בסיסיים, אם תרצו לחוות את אוירת המקדש קצת יותר לעומק. זהו מקדש עם מנזר שבו לומדים ילדים..).

עוד מידע, מחירים, והמלצות תקבלו במדריך לחיים הטובים בפוקרה, נפאל להורדה דרך הלינק הזה >>

Movie garden– קולנוע באויר הפתוח, חוויה כייפית. יושבים על כורסאות, מקבלים שמיכות וכריות אם רוצים, מסך ענק, יש אפשרות לפופקורן, פיצה ומשקאות (כולל בירה וכאלה). ביום שבת מוקרנים סרטי ילדים, והכניסה לילדים היא חינם. הסרטים מתחילים בשבע, מומלץ להגיע לפחות חצי שעה קודם כדי לתפוס מקום טוב. 

התנדבות: בחנות האורגאנית בפוקרה יש חוות מומלצות להתנדבות (לא דורשים תשלום), ויש מספר בתי יתומים. ארגוני התנדבות נוספים ניתן למצוא בקטמנדו (מידע למשל תוכלו לקבל במסעדה שנקראת “פלייסס- places). וגם בסוכנויות שעובדות עם ישראלים.

צ’יטואן– אזור ובו שמורת טבע ענקית המאפשרת טיולי ספארי לראות פילים, קרנפים, נמרים ועוד. בדרך כלל מזמינים חבילת טיול באחת הסוכנויות שכוללת את הנסיעה לשם, הלינה, ומספר פעילויות. אם אתם רוצים לעשות את זה עצמאית תוכלו להגיע באוטובוס, להזמין מלון ולהזמין פעילויות גם דרך המלון או דרך סוכנויות מקומיות. החבילה די משתלמת. לא מומלץ לצאת לשם בקיץ או בחורף, כי חם שם מאוד וגם קר מאוד :-).

התנדבות בצ’יטואן

בתי מלון מומלצים בקטמנדו 

בתי מלון מומלצים בפוקרה

 לשיחת ייעוץ והכוונה אישית בכל מה שקשור לטיול בנפאל – אנא פנו אלי למייל

haleli