מסלולים

קמבודיה עם ילדים- מסלול, מידע, בתי מלון מומלצים וטיפים חשובים

07/09/2019

קמבודיה היא יעד נהדר למשפחות הרוצות לנסוע לטייל, והיא מתאימה גם בתקופת החגים. בארץ כה עשירה תרבותית, המשפחה תוכל לשזוף עיניה בממצאים ארכיאולוגיים מהגדולים ביותר באסיה, ותוכלו לראות במו עיניכם עתיקות אמיתיות. קצת כמו לטייל בזמן ?.

היתרון הגדול של קמבודיה על פני שכנותיה הממלכות האדירות תאילנד ווייטנאם, הוא שניתן גם לחוות אותה ב-4-5 ימים. לכן אני ממליצה לכל מי שמתכנן חופשה בסביבה- תאילנד, וייטנאם או אפילו סין, להכניס למסלול גם כמה ימים בממלכה הקשישה הזאת. היא נגישה בטיסה קצרה וזולה, ואין צורך בויזה מראש, אז קחו את הילדים לראות פלאי עולם עתיקים לפני שהם נעלמים לנו…

הנה כמה טיפים והמלצות במיוחד למשפחות המתכננות טיול לקמבודיה, ששיתפה אותי חברת Asiatica. הם צירפו כאן במיוחד המלצות למסלול קצר, כזה שאפשר להכניס לכל חופשה באזור.

  1. מיקום גיאוגרפי, תחבורה, ויזה ועונות מומלצות לטיול:

קמבודיה נמצאת באזור הדרומי של אינדוצ’יינה. יש לה את לאוס בגבול הצפוני, את וייטנאם בגבול המזרחי, תאילנד ממערב וכל דרום קמבודיה הוא חלק מהמפרץ התאילנדי.

המיקום שלה הופך אותה ליעד מאוד נוח ונגיש להגעה. תוכלו להגיע יבשתית מסייגון, בנגקוק או דרום לאוס.

טיסות ישירות מהנוי, סייגון ובנגקוק לפנום פן או סיים ריפ הן מאוד פופולאריות, זולות וקצרות.

אם אתם בצפון וייטנאם- הנה מסלול נפלא עבורכם.

אגב, מסייגון יוצאים גם טיולים קצרים לקמבודיה וחזרה, דרך נהר המאקונג.

קמבודיה היא בעלת צורה מעגלית והמרחקים בין יעד ליעד אינם גדולים במיוחד ותוכלו למעשה להגיע ממקום למקום דרך היבשה בנוחות.

ויזה– תוכלו לקבל ויזה ל-30 יום מיד כשתגיעו בשדה התעופה או בשערי מעברי הגבול היבשתיים תמורת 35$. הכינו מראש תמונות פספורט עדכניות.

הערה לגבי הויזה: אם אתם מתכננים קפיצה קצרה לקמבודיה מוייטנאם, שימו לב להכין מראש ויזה לוייטנאם עם כניסות מרובות.

אקלים:

מחלקים את העונות בקמבודיה לשתי עונות עיקריות: העונה הרטובה והגשומה מאפריל עד ספטמבר, והעונה היבשה מאוקטובר ועד מרץ. העונה המומלצת והנוחה יותר לטיול היא העונה היבשה. אם כי ניתן לטייל גם במהלך העונה הרטובה, בה הגשמים לרוב מתחילים רק בשעות אחה”צ.

♦  מעניין לדעת: הדגל של קמבודיה הוא הדגל היחיד בעולם שעליו מתנוסס ציור של מבנה. זהו, כמובן, האנגקור וואט.

2. טיפים שימושיים:

מזג האויר בקמבודיה הוא חם ושמשי, לכן מומלץ לקחת אתכם כובע, שמשיה ובגדים לשהות ארוכה בשמש. שימו לב לשתות הרבה. חשוב לזכור שבגדים ארוכים יהיו הולמים יותר לביקור במקדשים ובאתרים הארכיאולוגיים הקדושים (יהיו מקומות בהם לא תורשו להכנס עם בגדים קצרים כמו גופיות ומכנסיים קצרצרים).

כדי להמנע מהתייבשות כדאי לשתות משקאות מעורבבים עם מינראלים כמו משקאות המיועדים לאצנים ולספורטאים.

תנאי התברואה בקמבודיה לא תמיד תואמים את המערכת החיסונית של המערבי הממוצע. בנוסף לזה האוכל חריף ומתובל לכן כדאי להביא מהבית תרופות לטיפול במחלות והפרעות מעיים. כשאתם מתיישבים לאכול בקשו במיוחד שהאוכל לא יהיה חריף או מתובל יתר על המידה.

הנה מאמר המסביר את כל מה שצריך לדעת על אוכל ובריאות במזרח.

האטרקציות העיקריות בקמבודיה הן מתחם האנגקור וואט ופנום פן, כל שאר המחוזות הם פחות מעניינים. לכן, אלו שקצרים בזמן יוכלו לתכנן טיול מלא הכולל 3 ימים בסיים-ריפ ועוד יום אחד בפנום פן וזהו. משם תוכלו להמשיך, כאמור, לוייטנאם, תאילנד או לאוס ולהעשיר את הטיול ואת החוויה המשפחתית.

♦   מעניין לדעת: השכר הממוצע בקמבודיה עומד על פחות מ-100$ לחודש.

  1. איפה לבקר בקמבודיה:

המדריכים של חברת Asiatica טיילו בכל רחבי קמבודיה כדי למפות עבורכם את המקומות המעניינים ביותר, גם את אלו שהם מעט מחוץ למסלול התיירים השחוק. אז אם יש לכם זמן ואתם רוצים להעמיק קצת יותר בביקורכם כאן, הנה כמה המלצות וגם דיס המלצות מעניינות:

_IMG0383_preview _IMG0063_preview

סיים ריפ- siem reap

היעד התיירותי החשוב ביותר בקמבודיה, בו נמצאים אתרים הסטוריים מרהיבים ביופיים, מהמאה השביעית ועד המאה ה-12 לספירה.

מומלץ לקנות כרטיס של שלושה ימי ביקור. רוב המקדשים נראים די דומים לכן כדאי לדגום את אלו מבניהם המפורסמים או המושכים אתכם ביותר ולהסתפק בזה.

יום ראשון:

שלושה מקדשים שחובה לראות. אלה כוללים את אנגקור ואט (Angkor wat), באיון (bayon) וטא פרוהם (ta prohm). אלו הם שלושת המיצגים העיקריים לשלושת הסגנונות הארכיטקטוניים של אנגקור קומפלקס.

_IMG0197_preview _IMG0177_preview _IMG0142_preview

שקיעה באנגקור וואט: אחה”צ תוכלו לצפות בשקיעה בפרה-רופ (Pre Rup), במקום ללכת לפנום באקהנג (Phnom Bakheng) כמו כל ההמונים.

_IMG0058_preview _IMG0109_preview _IMG0113_preview _IMG0049_preview (1)

יום שני:

צאו כ-30 ק”מ מחוץ לסיים ריפ כי לבקר במקדש באנטאי דראי (Banteay Srei), מקדש קטן אך יפהפה עם עיטורים חצובים באבן חול אדומה. משם המשיכו למקדש באנטאי סאמרה (Banteay Samre), הבנוי באותו סגנון של האנגקור וואט אך בפורמט קטן ומוקפד יותר.

_IMG0739_preview _IMG0758_preview _IMG0764_preview

יום שלישי ואחרון:

ביום זה תוכלו לבקר במתחם המקדשים רואולוס (Roulos temples group). אלו הם מקדשים עתיקים יותר מהאנגקור וואט, המפורסמים בניהם הם לולאי (lolei), באקונג (bakong). משם יהיה בדיוק זמן על מנת לבקר בכפרים הצפים של טונלה סאפ (tonle sap). הכפר הקרוב ביותר לסיים ריפ הוא קאמפונג פלוק (kampong pluk), ובו תוכלו לראות בתים בנויים על כלונסאות בגובה של 10 מ’, ובתים הבנויים מעל רפסודות במבוק הצפות על המים.

_IMG2480_preview _IMG2566_preview _IMG2730_preview _IMG1781_preview _IMG2451_preview

באטאמבאנג – Battambang:

זהו המחוז השני בגודלו בכמות המקדשים, אחרי סיים ריפ. יחד עם זאת, המקדשים במחוז זה הם קטנים יותר ממה שתראו באנגקור. שני המקדשים המפורסמים ביותר הם פנום באנאן (Phnom Banan) ו-וואט אק פנום (Wat Ek Phnom). אבל הם במצב הרוס ביותר. אם אינכם חובבי ארכיאולוגיה נלהבים אנחנו מציעים לכם לוותר על שני אתרים אלו.

רכבת הבמבוק היא האטרקציה המרגשת ביותר במחוז זה, והיא הסיבה העיקרית לביקור תיירותי כאן. יחד עם זאת, המסילה המקורית כבר אינה קיימת. תחתיה, בנו מסילה חדשה שנועדה אך ורק לסיפוק צרכי התיירים. האיזור הוא נקי ונוח, אבל האוטנטיות כמו גם האפשרות לקשר עם המקומיים כבר כמעט אינם קיימים. אם אתם ממש רוצים להתנסות ברכבת הבמבוק- כדאי לנסות פעם אחת, אבל אנחנו לא מאוד מתלהבים מהבניה המחודשת שנעשתה.

פנום פן- Phnom Penh

זוהי העיר השניה בחשיבותה אחרי סיים ריפ. כשתגיעו לפנום פן, תוכלו מיד להרגיש באוירת השגשוג, לעומת העוני במחוזות השכנים. הרחובות המרכזיים של העיר הם צרים, מוקפים צמחיה ירוקה ומתאפיינים בסגנון בניה של אירופה במאה ה-19.

חובה לראות: הרויאל פאלאס- בניה בסגנון צרפתי-משהו. במתחם הארמון נמצאת פגודת הכסף, מקדש ובו 5329 עלי כסף ומספר רב של פסלי בודהה עשויים מזהב ומאבנים יקרות. יש לציין, שהארמון המלכותי הזה הינו קטן יותר מהארמון בבנגקוק או בוייטנאם. אז אל תצפו לאותה רמה של ניקור עיניים..

המוזיאון הלאומי של פנום פן שווה ביקור, בו תמצאו אוסף פסלים ואוצרות אמנות קמבודיים מכל התקופות ההסטוריות. העיצוב הארכיאולוגי של המבנה הוא עצמו שווה תמונה..

_IMG9723_preview

טול סלאנג (Toul Sleng Prison)- הכלא האוצר בתוכו סיפור טראגי מתולדות המדינה יכול להיות אטרקציה מעניינת, אם כי ביקור עם ילדים עשוי להותיר בהם משקעים לכן חשבו פעמיים לפני שאתם נכנסים בשעריו.

♦  מעניין לדעת: קמבודיה נחשבת לאחת מהמדינות הידידותיות ביותר באסיה לקהילת הלהט”בים (יחד עם תאילנד וטאיוואן). תמצאו בה בארים ומועדונים ממוקדי-קהילה בערים הגדולות. מעולם לא חוקקו בה חוקים נגד להט”בים ואף ב-2018 יצאה הממשלה בהצהרה התומכת בחתונה של בני זוג מאותו מין.

סיהנוקוויל- Sihanoukville

זוהי עיר הנמל החשובה ביותר בקמבודיה, והיא קרויה על שמו של המלך האהוב של תושבי קמבודיה. אם אתם מבקרים בקמבודיה במהלך העונה היבשה, זוהי ללא ספק היעד המומלץ ביותר לחופשת חוף. יחד עם זאת, החופים כאן אינם משתווים ביופיים לחופי פו-קוק בוייטנאם או חופי האיים בתאילנד. אז אם אתם מצפים לחולות רכים ולבנים מעוטרפים בעצי קוקוס- כדאי לכם לבחור חופים אחרים.

העיר עצמה מפותחת בשגרה ע”י משקיעים סיניים, ולכן נכון לעכשיו היא מלאה בתושבים ובתיירים סיניים, מציעה בתי מלון וגם בתי קזינו, כולם בניהול סיני.

החופים של קו-רונג (Koh Rong) או קו-רונג סאמלואם  (Koh Rong Samloem) קיבלו חשיפה מהרבה בלוגרים לאחרונה, יחד עם זאת, שני האיים האלה הם יחסית מוגבלים מבחינת אפשרויות לינה ולכן מתאימים יותר למטיילים בעלי אופי תרמילאי ולצעירים והצעירים ברוחם ?. האיים האלה בהחלט יותר יפים מסיהנוקוויל.

קראטי- Kratie

עיירה קטנה לגדת נהר המאקונג, עם נוף עשיר ויפה יותר ממקומות אחרים בקמבודיה. קראטי מפורסמת בעיקר בזכות דולפיני המאקונג החיים ברצועת הנהר בסביבתה. דולפינים אלה נמצאים בסכנת הכחדה וכיום מספרם עומד על 30 פריטים בלבד.

בדרך כלל התיירים לוקחים סירה כדי לצפות בהם מרחוק. אם יהיה לכם מזל תוכלו לחזות בהם מקפצים להם במרחבי הנהר.

אם אתם לא חובבי דולפינים נלהבים, היינו ממליצים לכם לוותר על החוויה, בשל מספרם המועט של הדולפינים שנותרו והסיכוי הנמוך לראותם.

בקראטי תוכלו למצוא לינה ביתית על האי קו-טרונג (Koh Trong), אי יפהפה הנמצא על הנהר.

♦   מעניין לדעת: חצי מהאוכלוסיה בקמבודיה הם צעירים מתחת לגיל 15.

IMG_1832 IMG_1856

קאמפונג צ’אם – Kampong Cham

פירוש השם של העיר הוא “הנמל של הצ’אמפה”, כיוון שעיר זו היתה נקודת סחר חשובה בין אנשי הקמאר (khmer) לבין אנשי הצ’אמפה (champa) בעבר הרחוק.

תוכלו לבקר במקדש וואט נוקור באנצ’אי (Wat Nokor Bancheay), שנבנה במאה ה-12, בסגנון בניה הזהה לאנגקור וואט, וכן בשני המקדשים העיקריים הנוספים של העיר- פנום סריי ( Phnom Srei ) ופנום פרוס (Phnom Pros).

בנוסף, תוכלו להינות מרכיבה על אופניים לאורך נהר הקו-פן (koh pen) ולצפות בגשר הבמבוק המיוחד הנמתח מעליו.

IMG_9965 IMG_9966

קאמפונג טום- Kampong Thom

קאמפונג טום הוא תחנת עצירה פופולארית בדרך בין פנום פן לסיים ריפ. בעיר זו נמצא סאמבור פראיי קוק (Sambor Prei Kuk )- מקדש עתיק שנבנה במאה השביעית לספירה. זהו המקדש העתיק ביותר בקמבודיה והוא מוכר כאתר מורשת עלומית של אונסק”ו. המקדש נמצא במצב די רעוע והרוס, ולא יהיה כל כך אטרקטיבי לביקור, אלא רק אם אתם חובבי ארכיאולוגיה והסטוריה.

הנה המלצות לבתי מלון מצויינים לכל אורך המסלול:

⇐ מציעה לכם להקליק על הלינקים, כדי לראות את התמונות…לא תאמינו :-).

סיים ריפ: 

מלון טארה אנגקור (4 כוכבים)

מלון לה ניש דה אנגקור (3 כוכבים)

פנום פן: 

מלון דאבל ליף (3 כוכבים)

מלון קארדאמום (3 כוכבים)

סיהנוקוויל:

אתר נופש סי בריז (ממוקם על חוף אולטרס, אבל אין לו חוף פרטי).

באטאמבאנג:

מלון קלאסי הוטל (3 כוכבים) 

קאמפונג צ’אם:

LBN אסייאן הוטל (4 כוכבים) 

קאמפונג טום:

מלון גלוריוס (4 כוכבים)

  1. מה לאכול ומה לקנות

ממוקמת בין שתי מעצמות גסטרונומיה ידועות- תאילנד ווייטנאם, לקמבודיה אין הרבה במה להתבלט בתחום הזה. המטבח הקמבודי הוא שילוב של אוכל הודי וסיני, עם מנות כמו קארי, טום יום ודג מאודה על עלי בננה (פיש אמוק- מנת הדגל הקמבודית, חובה לנסות!).

המקור העיקרי לדגים הוא מאגם טונלה סאפ והדרך העיקרית לבישול כל מנה קמבודית היא טיגון, הקפצה או אידוי. הם משתמשים בהרבה תבלינים (אבל פחות מההודים..), מלח ושמן. בעיצומו של יום חם, יש הימצאו את המטבח הקמבודי מעט קשה לעיכול..

♦   מעניין לדעת: קמבודיה היא בין המדינות היחידות בעולם שמעולם לא היה בה מקדונלדס. כן תמצאו שם בורגר קינג, KFC, ואת הגרסה המקומית למקדונלדס שנקראת לאקי בורגר.

מיץ ג’אגרי – מיץ המופק מרכז של קנה סוכר (שהפך לגוש מוצק ומתוק), מוגש לרוב עם יחד עם מיץ לימון והוא ירענן אתכם בימים חמים. סוכר ג’אגרי יכול גם להיות מתנה נהדרת לאלו המחכים לכם בבית..

אגב, אומרים שגם הבירות המקומיות הן לא רעות בכלל..

מתנות נוספות יכולות להיות פסלי בודהה קטנים, צעיפי קמאר מקוריים, מגנטים למקרר ומזכרות אחרות.

לעזרה נוספת בתכנון מסלול, טיול משפחתי או הזמנת טיול מודרך בהתאמה אישית פנו לחברת Asiatica. גם האתר שלהם שווה הצצה, בו יש מידע רב ותמונות.

haleli