מאיפה הכסף

מדריך מפורט למודלים של הכנסה מעסק מקוון עבור עצמאים דיגיטאליים

01/12/2010

אם אתה נמצא בתהליך של תכנון או פתיחת עסק ברשת, ייתכן שאתה תוהה מהי הדרך הטובה ביותר להרוויח כסף.

זה נכון במיוחד אם אתה מתכנן לפתוח עסק סגנון חיים (עסק קטן וגמיש שנועד לתמוך בסגנון החיים של בעליו, בניגוד לעסק טיפוסי שמטרתו להרוויח כסף רב ככל האפשר).

מודל הכנסה הוא מונח עסקי מפוצץ שפירושו בסך הכל “איך עסק עושה כסף”. כשמדובר במודלים של הכנסה לעסק מקוון, ישנן בחירות אפשריות רבות. אם אתה מתכנן עסק חדש, עליך להבין את ההבדלים בין מודלי הכנסות פוטנציאליים ולוודא שהדרך שבה אתה מתכנן להרוויח כסף תתאים למטרות העסקיות שלך ולמטרות שלך בחיים.

לדוגמה, כמה מודלי הכנסות ידרשו השקעה גדולה של זמן או כסף לפני שתתחיל לקבל הכנסה כלשהי. ישנם מודלים שעשויים לאפשר לך לשמור על המשרה שלך כשכיר בזמן שאתה מתחיל להריץ את העסק. אחרים עשויים להתאים יותר להפעלה תוך כדי נסיעות.

ניתן גם להתאים ולשלב מודלי הכנסות כדי שיתאימו לצרכיך. בהמשך המאמר נבחן כמה מהמודלים העיקריים לעשיית כסף ברשת כדי שתוכל להחליט בעצמך איזה מהם יתמוך בצורה הטובה ביותר בסגנון החיים שלך.

ארבעת מודלי ההכנסות הפופולריים ביותר לעסק ברשת

ארבעת מודלי ההכנסה הפופולריים ביותר עבור עסקים ברשת הם: מכירת שירותים, מכירת מוצרים, שיווק שותפים ופרסום.

בהמשך נרחיב לגבי ההיבטים של כל אחד מהמודלים, אבל לפני כן נשווה ביניהם על פי ארבעה קריטריונים שעל כל יזם מקוון להביא בחשבון:

1. תקופת ההזנק: כמה זמן יידרש לך כדי לבנות את העסק עד להכנסה מלאה?

2. “פסיביות” ההכנסה: עד כמה תוכל ההכנסה “לבוא מעצמה” בסופו של דבר?

3. הכנסה למבקר: מה גובה ההכנסה הממוצעת שתפיק מכל מבקר באתר שלך?

4. מבקרים בחודש: כמה מבקרים תצטרך בחודש כדי להגיע להכנסה שאליה אתה מכוון?

בתרשים שלמטה סימנתי בנקודה כל אחד ממודלי ההכנסות הפופולריים לאורך קו שמייצג הגעה ל”פרנסה מכובדת”, תהיה מה שתהיה ההגדרה הזאת בשבילך. אם תסתכל למשל על “מכירת שירותים”, תראה שלמודל ההכנסות הזה ההכנסה הממוצעת למבקר הגבוהה ביותר, המספר הנמוך ביותר של מבקרים בחודש הדרושים כדי להגיע ל”פרנסה מכובדת”, תקופת הזנק קצרה וסבירות נמוכה לייצר הכנסה פסיבית. גם המודלים האחרים ממוקמים בהתאם:

אלה הן מה שאני מחשיב כציפיות טיפוסיות מכל אחד ממודלי ההכנסות על פי ארבעת הקריטריונים שהצגנו. ישנם כמובן יוצאים מן הכלל למה שניתן לצפות מכל מודל הכנסות, ולעתים ניתן לנצל יוצאים מן הכלל לטובתך. אם ידועות לך דרכים כלשהן לשנות באופן ניכר את המיקום של אחד מארבעת מודלי ההכנסות מבחינת ארבעת הקריטריונים שלמעלה, בבקשה חלוק/חלקי אותן עמנו בתגובות.

בואו נבחן כל אחד ממודלי ההכנסות לעומק.

מכירת שירותים

מכירת שירותים היא אולי מודל ההכנסות הנפוץ ביותר ברשת. היא נקראת גם בשמות אחרים, כמו עבודת פרילנס, ייעוץ או קבלנות עצמאית. השירותים שאנשים מוכרים ברשת לעתים קרובות כוללים עיצוב גרפי, עיצוב אתרים, רעיונאות (קופירייטינג), עריכה, פיתוח תוכנה ושיווק.

כפי שכבר הזכרתי קודם, אחד המאפיינים העיקריים של מכירת שירותים ברשת הוא הכנסה גבוהה למבקר/לקוח. רוב הפרילנסרים עובדים עם לקוחות ספורים בחודש ועדיין מרוויחים שכר הגון. המשמעות היא שאינך צריך למשוך לקוחות רבים כפי שהיית צריך על פי מודלי ההכנסות האחרים (אם כל שאר התנאים שווים) כדי להפיק את הכנסת היעד שלך.

מכירת שירותים היא אחת הדרכים המהירות ביותר להתחיל לייצר הכנסה ברשת, במיוחד אם כבר יש לך מיומנויות שרכשת בעבודתך במשרה מסורתית. אתה יכול ליצור אתר שיפרסם את השירותים שאתה מציע, להפיץ את הבשורה ולהתחיל לעבוד עם לקוחות בתוך זמן קצר. מודלי הכנסות אחרים עשויים לדרוש חודשים או שנים כדי להגיע לפרנסה מלאה.

מצד שני, מכירת שירותים באופן יומיומי במשך שנים עשויה להפוך לשגרה מעייפת שקשה להיחלץ ממנה. אם תתרגל לייצר הכנסה על ידי מכירת הזמן שלך, אתה עלול למצוא את עצמך מוותר על זמן פנוי וחופשות ומרגיש כבול בשלשלאות לעסק שלך.

מכירת שירותים היא דרך קשה מאוד לייצר הכנסה פסיבית (תצטרך לנהל צוות של פרילנסרים כדי לעשות זאת, ואפילו הכנסה כזאת אינה ממש פסיבית). רבים מאלה שמתחילים ממכירת שירותים מגיעים בסופו של דבר לשלב שבו הם מחפשים דרכים ליצור מוצרים או להתפרנס מבלי למכור את הזמן שלהם.

מכירת מוצרים

מכירת מוצרים מתייחסת הן למכירת מוצרים שיצרת בעצמך ברשת, והן למכירת מוצרים של אנשים אחרים (שאתה מאחסן בעצמך או מוכר באמצעות תיווך בין הלקוח ליצרן/סיטונאי) דרך האתר שלך.

כאשר אתה מוכר מוצרים (אלא אם כן אתה מוכר פריטים יוקרתיים במיוחד), אתה מייצר פחות הכנסה מכל לקוח בממוצע מכפי שאתה מייצר כאשר אתה מוכר שירותים. יהיו לך גם יותר עלויות לשלם על כל שקל של הכנסה שאתה מייצר. המשמעות היא שתצטרך למשוך יותר מבקרים לאתר שלך כדי להגיע ליעד ההכנסות שלך.

זמן ההזנק לעסק מבוסס מוצרים הוא בדרך כלל ארוך יותר מאשר לעסק מבוסס שירותים. תזדקק לזמן לפיתוח המוצר או לרכש שלו, כמו גם לזמן רב יותר כדי לבנות את האתר שלך ולמשוך את הקהל שלך. פרסום בתשלום (כאשר הוא משיג שיעור חיובי של ROI – החזר על ההשקעה) יכול לעזור למשוך מבקרים מהר יותר מאשר הסתמכות על SEO (קידום האתר בתוצאות של מנועי החיפוש) או צמיחה אורגנית.

ישנם שירותים רבים כמו Etsy או Shopify שיסייעו לך ליצור חנות מקוונת שדרכה תוכל למכור את מוצריך. אלה חוסכים הרבה מזמן ההזנק שבאופן נורמלי היה כרוך בהקמת אתר משלך. הם גם יעזרו לך לשווק את המוצרים עד לרמה מסוימת, ויכולים לספק לגיטימציה נוספת לחנות המקוונת שלך.

יתרון של מכירת מוצרים על פני מכירת שירותים הוא שעסק מבוסס מוצרים ניתן להפוך בקלות רבה יותר לעסק שמייצר הכנסה פסיבית. זה נכון במיוחד אם אתה מוכר מוצרים שמישהו אחר יוצר. קח בחשבון שכאשר אתה מאחסן מוצרים בעצמך, אתה יוצר את הצורך להיות פיזית במיקום אחד כדי לנהל את העסק שלך, או להעסיק עובדים שידאגו לצד הזה של העסק.

שיווק שותפים

שיווק שותפים הוא מודל הכנסות שבו משולמת לך עמלה בכל פעם שלקוח שהפנית לאתר אחר רוכש משהו מאותו אתר. שיווק שותפים הוא תעשייה של 13 מיליארד דולר, והוא הופך במהירות לפופולרי בקרב יזמים שמעוניינים לבנות עסק שתומך בסגנון החיים שלהם.

בשיווק שותפים תייצר הכנסה נמוכה יותר מכל לקוח מכפי שהיית מייצר במכירה ישירה של מוצר או שירות בעצמך. כשותף תקבל בדרך כלל עמלה של בין 5% ל-75% מכל רכישה שאליה הפנית (תלוי בסוג המוצר).

כדי להשיג “פרנסה הגונה” כמשווק שותף, תצטרך למשוך תנועת גולשים רבה יותר מכפי שהיית צריך במכירת מוצרים או שירותים באופן ישיר. משווקים שותפים רבים גם בונים יותר מאתר אחד (חלקם בונים מאות אתרים קטנים) כדי להגיע למספר מספק של אנשים ולייצר הכנסה מלאה. תוכל להתחיל לייצר הכנסה כלשהי מהר מאוד בשיווק שותפים, אך עליך לצפות שיידרשו חודשים רבים עד שתגיע ליעד ההכנסות שלך בשיטה זו.

המאפיין האטרקטיבי ביותר של שיווק שותפים עבור יזמי סגנון חיים הוא ששיווק שותפים יכול להפוך למקור הכנסה פסיבי מאוד. מרגע שבנית את ההכנסה שלך משיווק שותפים, תוכל בדרך כלל לעבוד היכן, מתי וכמה שתרצה מכיוון שהעבודה הדרושה כדי לתחזק את האתרים שלך היא גמישה מאוד.

פרסום

פרסום נוטה להניב את ההכנסה הנמוכה ביותר ללקוח מכל מבין כל מודלי ההכנסות ברשת. הסכום שתרוויח מכל צפייה תלויה בעיקר בנישה שלך ובתנועה הכוללת לאתר שלך. לכן תזדקק לנתונים מרשימים למדי של תנועת גולשים כדי לייצר הכנסה הגונה מפרסום.

עם זאת, עדיין אפשרי ליזם בודד להתפרנס באמצעות פרסום, ומיני-תעשייה שלמה צמחה סביב הפרסום בגוגל אדסנס. כדי לגרום לזה לעבוד תצטרך להצטיין בקידום אתרים או במשיכת תנועה מסיבית של גולשים בדרך אחרת.

פוטנציאל ההכנסה הפסיבית של פרסום כמודל הכנסה תלוי למעשה בדרך שבה אתה מייצר את התוכן שלך ומושך מבקרים. מכיוון שאינך עוסק במכירת מוצרים ושירותים, לפרסום יש את הפוטנציאל להיות מקור הכנסה פסיבי מאוד, אם כי הניהול של אתר יחיד שמושך תנועה מספקת כדי להפוך את הפרסום למשתלם עשוי לדרוש מאמצים רבים. ניתן להשתמש במיקור חוץ כדי להקל על הבעיה.

אפשרויות אחרות

אילו אפשרויות נוספות קיימות למודלים של הכנסות ברשת? מה לגבי כתיבת בלוג, כתיבת מאמרים, הימורים, סחר במניות או מכירת מנויים? שאלה מצוינת. הנה כמה עובדות בסיסיות על כל מודל.

• כתיבת בלוג: כתיבת בלוג איננה מודל הכנסות. זוהי פלטפורמה להעברת תוכן. כדי להרוויח כסף מבלוג יש להסתמך על מודל ההכנסות (בדרך כלל אחד המודלים שנסקרו למעלה).

• כתיבת מאמרים: כתיבת מאמרים שעליהם אתה מקבל תשלום לפי התנועה שהם מייצרים (כמו באתרים Squidoo, Mahalo, eHow וכו’) היא למעשה מודל פרסום משני. לפלטפורמות הללו כבר יש מנגנון פרסום מבוסס ודירוגים גבוהים במנועי חיפוש, והן משלמות לך על פי תעריפים נמוכים יותר מאלה שהיית מקבל לו היית הבעלים של הפלטפורמה והתוכן – בתמורה לכך שהן מספקות את הפלופורמה.

הימורים: אלא אם כן אתה מסוגל לבצע אוטומציה של שיטת ההימורים (שסביר להניח שאינה חוקית), אתה מחליף זמן בכסף.

• מסחר במניות/מטבעות: שוב, אם אינך יכול לבצע אוטומציה של פעילויות המסחר, אתה מחליף זמן בכסף. אם אתה יכול לבצע אוטומציה כזאת (ולהתפרנס מכך באמת), מגיעות לך ברכות, אך היזהר מעלויות חבויות.

• מנויים: מודל של מנויים עשוי להיות דרך נהדרת לייצר הכנסה חוזרת. במהותם, מנויים הם מנגנון חוזר למכירת מוצרים או שירותים.

מה לגבי שילוב מודלים?

שילוב מודלי הכנסות שונים הוא גם נבון וגם נפוץ למדי. אם המטרה שלך היא לייצר תזרימי הנסות פסיביים במידת מה, אבל אתה צריך לייצר הכנסה מסוימת מיד, להתחיל עם מכירת שירותים ולעבור בהמשך למוצרים או לשיווק שותפים עשוי להיות רעיון טוב.

עבודה מעשית עם לקוחות בתחילת הדרך על ידי אספקת שירותים עשויה להיות דרך מצוינת לערוך סקר שוק למוצרים שתיצור בסופו של דבר. קפיצה לשלב יצירת המוצר מבלי להתחבר עם השוק הפוטנציאלי שלך קודם לכן עלולה להתגלות כבזבוז גדול של מאמצים.

מאמר זה תורגם מהאתר: Corbett Barr

haleli