טיול עם ילדים ב...

נפאל עם ילדים – כל הדרכים להגיע מקטמנדו לפוקרה (או ההיפך) וגם כמה טיפים על הדרך..

29/11/2012

הדרך המקשרת בין שתי הערים המרכזיות של נפאל טומנת בחובה הרבה הרבה דברים. ברי המזל יכולים לבלות כמה שעות בצפיה דרך החלון בנוף עוצר נשימה של נהר כחול מלמטה, פרחים בשלל צבעים באמצע ולמעלה רכס ההימלאיה הבוהק. הכביש הישן מתפתל לעתים על קצו של צוק. בין טרסות אורז, הרים, ג’ונגלים, כפרים ציוריים ונהר הטריסולי היפהפה. למי שזו פגישתו הראשונה עם המזרח הנסיעה עלולה להיות מפחידה לעתים, הנהגים במזרח הם לא כמו שאנחנו רגילים וחוקי התעבורה הלא כתובים כוללים הרבה צפצופים (כדי להתריע נהגים אחרים כשהאוטובוס נכנס לסיבוב מסוכן וכדי לבקש מהנהג לפניך לעקוף אותו), והרבה מהירות.

ועדיין, הדרך הזאת היא סוג של כרטיס כניסה לנפאל, בזכותה אפשר לקבל את נפאל ‘על קצה המזלג’ קצת ובעדינות ולא הייתי מוותרת עליה.

אמצעי התחבורה העיקריים הם:

  • טיסה– טיסות מקומיות מקשרות בין שתי הערים. יש 25-30 טיסות ביום, מומלץ להזמין מקום מראש. הטיסה אורכת 25-30 דקות. מי שקצר בזמן מוזמן לטוס. אבל כל אלה שלא- דוקא לא הייתי ממליצה על הדרך הזאת. מחירים: תלוי בעונה, 90$-110$.
  • אוטובוס תיירים (פירוט בהמשך)- בכל יום יוצאים עשרות אוטובוסים כאלה משתי הערים. רצוי להזמין מקומות מראש בסוכנויות הטיולים. משך הנסיעה כ-7 שעות. יציאה בשבע/שבע וחצי בבוקר. מחירים- תלוי בעונה, בין 450-600 רופי למושב.
  • מיקרו ואן- מיניבוס חמוד עם מספר מושבים מועט. נקרא בפי כל ‘מייקרו’ (maicro). הוא מהיר יותר ונחשב מסוכן יותר מאוטובוס. הם יוצאים לאורך כל היום עד אחר הצהריים. אין צורך להזמין כרטיס מראש אבל שווה לברר עד איזה שעה הם יוצאים. משך הנסיעה- כ-5-6 שעות. מחירים- 400-500 רופי למושב.
  • אוטובוס מקומי- האופציה הזולה אך האיטית ביותר. אין צורך בכרטיסים מראש. הם יוצאים מספר רב של פעמים ביום ועוצרים בהרבה תחנות בדרך. משך הנסיעה- 8-10 שעות. מחירים:400-500 רופי.
  • 20$ tourist bus אוטובוס תיירים יוקרתי עם מיזוג. מיים מינראליים וארוחת צהריים כלולים במחיר.
  • שימו לב שבנפאל משלמים עבור הכיסא כך שאם אחד הילדים יושב עליכם אתם לא משלמים עליו.

נפאל עם ילדים- 19 טיפים לנסיעה באוטובוס תיירים מקטמנדו לפוקרה או להיפך..

  1. רוב האוטובוסים הם ברמה טובה, למרות שקיימים הבדלים בין חברה אחת לשניה. שווה לברר על האוטובוס קצת לפני שמזמינים כרטיס.
  2. כשאתם ניגשים להזמין כרטיסים ודאו שכל המושבים נמצאים ביחד. רצוי לא לקחת מושבים אחוריים כי חלק מהנסיעה היא קופצנית למדי. אבל זה לא נורא.
  3. בקשו מושבים ב- river side זהו הצד של הנסיעה עם הנוף היפה יותר.
  4. אחרי התשלום תקבלו קבלה עם שם החברה המפעילה את האוטובוס והשם הנפאלי של תחנת האוטובוסים. אין צורך לזכור את השם, כל נהגי המוניות יודעים איפה זה ה-‘טוריסט בס סטיישן’. כן חשוב לזכור את שם החברה המפעילה.
  5. אתם תתבקשו להגיע לתחנה חצי שעה לפני היציאה. סמכו עליהם ותגיעו באמת חצי שעה קודם. הם יודעים למה.
  6. המחיר המקובל למונית מאיזור התיירות של שתי הערים ועד לתחנת האוטובוס עומד על 150-200 רופי. אורך הנסיעה- לא יותר מ-10-15 דקות.
  7. כשתגיעו עם המונית לתחנת האוטובוסים תראו שיירה של אוטובוסים (בקטמנדו) או רחבה מלאה אוטובוסים (בפוקרה). עליכם לחפש את האוטובוס הנושא את שם החברה ממנה רכשתם כרטיסים. נהג המונית יעזור לכם.
  8. כשתמצאו את האוטובוס שלכם תפגשו בכרטיסן יעיל שיפנה אתכם למקומות שלכם וישלח אתכם להעמיס את התיקים בתא המטען.
  9. רוב הכרטיסנים לא אוהבים להכניס תיקים גדולים לתוך האוטובוס והם יבקשו מכם לשים את רוב הציוד בתא המטען
  10. לכן מומלץ לקחת איתכם שני תיקים קטנים לתוך האוטובוס ואת כל השאר לתא המטען.
  11. האוטובוסים, למרבה ההפתעה, יוצאים פחות או יותר בזמן.
  12. כשיוצאים מקטמנדו, האוטובוס עוצר לתדלוק אחרי עשר דקות נסיעה. זה הזמן לקחת את הילדים לפיפי או לקנות חטיפים בדקה האחרונה. רק תוודאו מראש שיש לכם מספיק זמן.
  13. העצירה הבאה עלולה להיות אחרי שעתיים.
  14. למרות שהנהגים הנפאלים בדרך כלל נחמדים ואם תבקשו לעצור לפיפי הם ישתדלו להתחשב. רק אל תצפו שהם באמת יעצרו במקום מסודר. שפת הכביש נראית להם מקום לגיטימי לחלוטין.
  15. חוץ מפיפי יש שתי עצירות גדולות- ארוחת בוקר וארוחת צהריים.
  16. לעתים קרובות הנסיעה אורכת יותר מהצפוי. תאונות דרכים, שביתות ומחסומים משטרתיים הם גורמי העיכוב העיקריים. קחו את זה בחשבון. זה יכול לקחת ה-ר-ב-ה זמן. (לי פעם לקח למעלה מ-13 שעות להגיע..)
  17. לכן תמיד קחו איתכם צידה לדרך למקרה חרום- בקבוק מיים, פירות או לחם או משהו. אם האוטובוס נתקע בפקק למשך כמה שעות זה עלול לקרות ממש באמצע הכביש, בלי חנויות או כפר בסביבה.
  18. אוכל:
  • מעט מאוד חנויות נפתחות בשעות הבוקר המוקדמות. זה קצת גבולי.. לכן מי שלא רוצה לקחת סיכון עדיף להכין את הצידה ערב קודם
  • בתחנות האוטובוס תוכלו למצוא צ’אי ומאפים וחטיפים במחיר מופקע.
  • בעצירות האוכל יש מגוון נחמד- מאורז ואטריות ועד סנדוויצ’ים וחטיפים.
  • שתיה ממותקת- עדיף לקנות מיץ בבקבוק שניתן לסגור מאשר בקרטונים שישפריצו על הילדים בכל פעם שהאוטובוס יבלום (והכל מנסיון אישי :-))..

19. תחנה סופית: התחנה הסופית בקטמנדו נמצאת קרוב יחסית לטאמל ואפשר ללכת ברגל. בפוקרה אפשר אמנם ללכת ברגל אבל המרחק גדול יותר ועדיף לקחת מונית. מחיר המונית ל’לייק סייד’ הוא כ-200 רופי.


נסיעה במייקרו ואן :  

  • המייקרו הוא חוויה שונה.
  • הוא פחות ‘תיירותי’ מהאוטובוס..
  • הוא יוצא כמעט לאורך כל שעות היום
  • הוא נוסע מהר יותר ועושה פחות עצירות בדרך
  • אבל הן בהחלט מספיקות
  • האוירה במייקרו קצת יותר חברית ולכן כשצריך משהו (פיפי, אוכל) הנהג נענה בהתאם.
  • הוא יותר צפוף מאוטובוס
  • הרבה יותר צפוף
  • כדי לתפוס מייקרו יש להגיע לתחנת האוטובוסים המקומיים. גם בתיירותיים אפשר למצוא לפעמים.
  • בעלי קיבה רגישה מקבלים שקיות על חשבון הבית.
  • נשבעת.
  • העצירות שלו הן במקומות מקומיים יותר, לכן קיים סיכוי שהאוכל יהיה חריף.
  • אבל הצ’אי נפלא..
  • תחנה סופית-לרוב, בתחנת האוטובוסים המקומיים. משם יש לקחת מונית למרכזי התיירות.

שתי הערות אחרונות:

  1. ניתן גם לשכור מונית או ג’יפ או ואן פרטי. זה כמובן יעלה יותר. היתרונות הגדולים הוא שאתם מחליטים מתי לצאת ואתם מחליטים איפה וכמה עצירות עושים בדרך.
  2. אפשר לשבור את הנסיעה ולעשות אותה ביומיים או יותר. לאורך הדרך יש הרבה מקומות מקסימים ששווה לעצור ולהעביר בהם כמה שעות או אפילו כמה ימים. במקרה כזה האוטובוסים הם אותם אוטובוסים רק שמבקשים מהם לעצור בדרך (והעלות, כמובן, משתנה בהתאם). וכשצריכים להמשיך בדרך מבקשים מהמקומיים לעצור עבורכם אוטובוס תיירים או ואן. זה מאוד מקובל.

מחפשים מלון זול ואיכותי?

הכנסו לאתר הזה ובחרו את מקום הלינה המועדף עליכם.

כיוון שאני נעזרת רק באתר הזה כדי להזמין מקום לינה, בדקתי באופן אישי את המחירים באתר והשוויתי אותם מול המחירים בשטח. ממש פיזית. ובכל המקרים בהם החלטתי להיות חכמה ולהגיע למקום כדי להזמין ישירות ממנו גיליתי שהמחירים באתר היו נמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים שהציעו לי בשטח.

בקיצור- יותר משתלם להזמין מהאתר הזה. לקרא את הדברים שכתבו מבקרים ששהו במקום לפניכם. לאתר יש גרסה באנגלית וגרסה בעברית. מנוע חיפוש נוח לשימוש ומבחר עצום בטווח מחירים המתאים לכל כיס (ואני מתכוונת ממש לכל כיס. יש שם מקומות גם ב-5$).

ועוד דבר חשוב- התמונות באתר תמיד נכונות ואמיתיות.

haleli