משפחות מטיילות

לנדוד, לנדוד- יואב נבו, סיפורו של נווד מודרני

22/01/2020

האם אפשרי במציאות של היום לחיות, מרצון, ללא כתובת קבועה?

הלכתי לשאול את יואב, שבחר לחיות חיי נוודות, קצת על איך נראים החיים שלו ולמה..

יואב נבו, סקיפר וצולל, בוגר המכללה הימית במכמורת, הוא בן 39. גדל בבית רימון בגליל התחתון.

כמה זמן אתה בעצם נווד?

“אני בתנועה עוד מאז התיכון”, הוא מספר “אחרי הצבא גם קפצתי ממקום למקום, לרוב בעבודות עונתיות, חקלאות בעיקר. מאז 2014 אני כבר לחלוטין מסתובב, לפעמים בסבלט, לפעמים אצל חברים, קיץ אחד העברתי בזולה בים ויותר ויותר בעבודות ימיות בעיקר בחו”ל”.

מה גרם לך לוותר על כתובת קבועה?

“ויתרתי על להחזיק דירה בפעם הראשונה כשהתחלתי עבודה באבטחת אניות שהפליגו בקרבת החוף בסומליה. ההפלגות התארכו והרגשתי שאני סתם משלם על דירה ריקה. קיוויתי להמשיך בעבודה אבל היא התפוגגה. למרות זאת המשכתי בנדודים”.

יואב 6

תאר לי מעט את דרך החיים שלך.

“אין תיאור שמסביר בדיוק איך אני חי. אני רודף אחרי הזדמנויות מעניינות, בעיקר בים ומחפש מה שייקח אותי למקום שלא הייתי בו, או אל עבר חווייה חדשה. מה שנוצר הוא מעגל של תקופה, נגיד 3 חדשים, שבה אני חי על אי בפיליפינים או על יאכטה באלסקה. נהנה ושמח ואז קצת חוזר לארץ, מסתובב בין חברים ולא מוצא את עצמי, עד שמגיעה הרפתקה חדשה”.

יואב 5

ממה אתה מתפרנס?

“לרוב אני מתפרנס מעבודות כסקיפר. בארץ השטתי יאכטות בהרצליה, עבדתי בחוות דגים. אני לא בוחל באף עבודה, אבל קשה יותר ויותר למצוא דברים זמניים ואין בארץ הרבה עבודות שמעניינות אותי לטווח הארוך. כששהיתי בחו”ל בעיקר הפלגתי אבל גם צללתי ועבדתי בשיפוץ סירות. לאחרונה השתתפתי בפרוייקט מאוד ארוך שהיה בכלל בהתנדבות. לכן כרגע אין לי גרוש..”

מה היתרון בעינייך של חיי הנדודים?

“היתרון של נוודות הוא הזמינות להרפתקה, הגמישות. אני מעריך פינה שקטה לנוח, אבל אף פעם לא התחשק לי בית. להיפך, זה יותר מדי בשבילי, אני אוהב שינוי ואוהב להתנסות בדברים חדשים”.

מה הקשיים שאתה נתקל בהם?

“הקשיים שלי תלויים לדעתי בכסף. לצערי בעולם הזה זה הדבר היחיד שמאפשר עצמאות. אני מעריך מאוד נדיבות ועזרה מחברים ואחרים אבל כיוון שלא מצאתי לי פתרון להכנסה מינימלית קבועה או דרך להרוויח יותר בעבודות שאני עושה, זה תמיד הגורם המגביל.

אני מתקשה מאוד להישאר במקום אחד, מבחירה, למרות שלא תמיד קל”.

יואב 2

מתי הבנת שאתה עם אופי של נווד?

“מאז שאני ילד הסתובבתי ולא אהבתי להישאר בשום מקום ותמיד חייתי בצמצום ועל תיק. לא היתה ממש הבנה אלא יותר התפתחה השלמה עם האופי של עצמי”.

האם אתה רוצה לחיות כך תמיד?

“בהחלט. אני רוצה להמשיך ולהסתובב, רק רוצה לשפר את הלוגיסטיקה של העניין. מבחינתי זה אומר להגדיל את ההכנסה שלי ולקנות סירה משלי”.

איך והאם ניתן לנהל זוגיות בסגנון חיים שכזה?

“בדרך בה אני חי כרגע, לא פשוט לנהל זוגיות אבל אני חושב שאני מקרה קיצון בבחירות ובהתנהלות שלי. אני לא ממש מחפש, זה לא בסדר העדיפויות שלי. פוגשים הרבה בני אדם בדרכים , חלקן נשים ולפעמים עוברים חוויות נהדרות. גם אהבה קצרה זו אהבה”.

איך החברים והמשפחה שלך מתייחסים לדרך החיים שבחרת?

“החברים שלי הם משפחה והם וקבלים אותי והם שם בשבילי. המשפחה שלי היא קצת מוזרה ודי קרה”.

ספר לי על הרפתקאה או חוויה מיוחדת שעברת.

“היו הרבה חוויות מיוחדות, להיתקע בקרח במרינה בגרינלנד ולראות את הזוהר הצפוני. לצלול במי קרח באלסקה, להעביר ערב קריוקי שיכור במיוחד על סירת דיג ביפן, לחגוג סדר שבועות במועדון צלילה בזנזיבר כשהתחמקתי מהאנייה ליומיים, ללכת לישון על חוף בהוואי ולהתעורר כמסביבך מתקיימת אליפות העולם בגלישה”.

יואב7 יואב 3 יואב 4

אם מישהו רוצה להפוך בעצמו לנווד, איזה טיפים אתה יכול לתת לו?

הטיפ הכי חשוב- לעשות דברים יותר מסודר, לא לתכנן את הנדודים דווקא, אלא את החלק האפור שמסביב. כל מה שקשור להתמודדות עם המדינה, למשל, הרבה יותר קשה כשלא נמצאים בה. חוץ מזה- פשוט להתגבר על הפחד”.

אולי גם יעניין אותך לקרא ראיון שעשיתי עם משפחה (4ילדים!) שנדדה במשך 3 שנים במשאית, או על החוויה האישית הפרטית שלי.

haleli