טיול עם ילדים ב..., משפחות מטיילות

נפאל עם ילדים

15/03/2022

כיף לטייל בנפאל עם ילדים. היא נקייה יותר מהודו אבל זולה בדיוק כמוה. הנפאלים כל כך אוהבים ילדים שכדאי שתכינו את הילדים לפינוק וליחס כמעט מלכותי כלפיהם. הנופים שלה מטריפים, וכולם (כמעט) מדברים אנגלית. ויתרון אחד גדול על פני כ-ל מדינות המזרח האחרות (כן, כולל תאילנד :-))- אין בה מחלות הקשורות לעקיצות יתושים (פרט לדרום, בחלקים הגובלים עם הודו).

אני כותבת כאן כמה טיפים כלליים לכל מי שמתכנן טיול עם ילדים בנפאל, בתקוה שהם יעזרו ולו במעט.

הנחיתה בנפאל:

אם לא הייתם בנפאל מעולם- שדה התעופה שלה נראה כמו לקוח מסרטים ישנים. הכל ידני, למרות שהיום כבר יש מחשוב כלשהו ואפילו קורא טביעות אצבע, זה עדיין מרגיש קצת מיושן. אחרי טיסה ארוכה ומעייפת, מציעה לכם להתכונן לעמידה בתור לויזה. הנפאלים ידידותיים להפליא והם יזמינו אתכם לתור המקוצר על מנת להחתים את הדרכונים של הילדים הקטנים (שמקבלים ויזה בחינם). הבוגרים יאלצו בכל זאת לעמוד בתור. תכינו לילדים מקום שבו יוכלו לשבת לנוח (אולי תביאו אתכם שמיכה קטנה לפרוש או משהו דומה), כי הם יהיו מאוד עייפים. אם יש עגלה- השתדלו לקחת אותה עוד בירידה מהמטוס, ואם יש מנשא- השתמשו בו.

קטמנדו היא עיר לא קלה לעיכול. עשו את המעבר משדה התעופה למלון בקלילות, וטיילו באזור הטאמל בהתחלה (יש שם מסעדה תאילנדית מצויינת, שלחו לי מייל אם אתם רוצים את הפרטים שלה). אני הייתי ממליצה לשמור את קטמנדו לסוף הטיול, אחרי שתשתפשפו מעט, ולהגיע לפוקרה בהקדם האפשרי.

עשו את הדרך מקטמנדו לפוקרה במיני ואן שכור. זה דרך ארוכה ומפותלת עם פוטנציאל הקאה גבוה. לכן עדיף שהרכב יהיה שכור על ידכם, כך תוכלו לבקש מהנהג לעצור בכל פעם שמתעורר צורך. הזמינו טיילים ישראלים לנסיעה, הם ישלמו את חלקם והילדים יזכו בחברים משעשעים.

הכל על תחבורה בנפאל תוכלו לקרא כאן..

אוכל, מים, מקלחות..:

איכות המים בברזים בקטמנדו לא טובה. איכות המים בברזים של פוקרה טובה יחסית. לא הייתי שותה מהם, אבל הם כן עוברים תהליך ניקוי מסוים.

מים מינראלים עולים בקטמנדו 10 רופי לבקבוק, בפוקרה 20 רופי לבקבוק. מעבר למים- פוקרה זולה יותר.

מים חמים- ברוב המקומות יש מים חמים. בחלקם יש רק מערכת סולארית, מה שאומר שמים חמים יהיו רק אם היתה שמש.

אוכל מערבי יש בכל מקום. איכותו- מצויינת. פאסטה ופיצה תשיגו בכל מקום. האוכל המקומי טעים ומזין, אבל אל תשכחו לבקש- NOT SPICY.

חטיפים, ממתקים- יש בשפע. החל מחטיפים מקומיים ועד לינדט, טוויקס ופרינגלס.

דוכני אוכל רחוב – האיכות שלהם משתנה. אם אתם בעלי קיבה חלשה הייתי מוותרת עליהם בהתחלה ונותנת לעצמי להתרגל לסביבה החיידקית שבוע שבועיים. עגלות האוכל שפעם היו בכל פינת רחוב הולכות ומתמעטות והיום כבר קשה יותר למצוא אותן. אם אתם כן בעניין – נסו את המאכל שנקרא “פאני פורי”.

חשמל, מזג אויר:

העונה הטובה ביותר לטייל היא, לדעתי, באוקטובר-נובמבר- ותחילת דצמבר. מזג האויר מדהים, לא יורד גשם והראות טובה. גם מרץ-אפריל-מאי טובות, אבל לדעתי פחות, מסיבות שונות (ע”ע). הראות פחות טובה.

בנפאל יש מערכת חשמל הידרואלקטרית, אבל מסיבות פוליטיות, הנפאלים לא ממש זוכים ליהנות ממנה. לכן הפסקות חשמל הן חלק מהשגרה כאן. בשנים עברו זה היה חלק משגרת היום יום, אבל בשנים האחרונות המצב השתפר והיום יש חשמל כמעט כל הזמן. עדיין, אל תתרגשו אם בכל זאת יהיו הפזקות חשמל של שעה-שעתיים מדי פעם.

בריאות, בטיחות, תחבורה:

יש בתי חולים סבירים וגם אמבולנסים. בתי מרקחת נמצאים בכל רחוב.

יש מוניות עם חגורות בטיחות, אבל אף אחד לא באמת מקפיד על זה.

מדרכות- יש יותר בפוקרה מאשר בקטמנדו. לפני כמה שנים יצא חוק האוסר על כניסת כלי רכב לשכונת ה”טאמל” בקטמנדו, ואכן המצב קצת יותר טוב, אבל עדיין צפוף ועמוס באופנועים ובריקשות.

ילדים קטנים הייתי שמה במנשא על מנת להיות רגועה שהם לא רצים לכביש או נעלמים בתוך ים של אנשים. ילדים גדולים יותר- כשצועדים ברחובות הומים- רק עם יד.

הרחיקו את הילדים מקופים ומכלבים משוטטים. במידה וקרה משהו- פנו לבית חולים פרטי, הם מנוסים בזריקות נגד כלבת (ח”ח, שלא יקרה).

אוטובוס מקומי יכול להיות חוויה מעניינת..

אופניים יש בכל מקום וכיף מאוד לפדל, אבל כמעט בלתי אפשרי למצוא אופניים להשכרה עבור הילדים.

קניות..:

בטאמל בקטמנדו יש הכל, בשפע. המחירים לא זולים כמו שאתם מדמיינים.

לכן עדיף לקנות בפוקרה, שם זול יותר.

ספרים: כשנעזוב, אנחנו מתכוונים להשאיר כאן חבילה מכובדת של ספרי ילדים בעברית. בנוסף, ברוב חנויות הספרים ניתן להשיג מגוון מצומצם אך איכותי של ספרים בעברית. אם כבד לכם בתיקים- אל תקחו מהארץ, אתם כבר תמצאו כאן משהו לקרא. הדיל הוא שאתם קונים את הספר, ואחרי שאתם מחזירים אותו לחנות אתם מקבלים חצי מהמחיר ששילמתם עליו בחזרה.

ציוד:

הסירו חשש מלבכם. יש בפוקרה ובקטמנדו את כל מה שצריך. חיתולים (לא באיכות גבוהה), מגבונים, סבונים, מחטאי ידיים (מגוון גדול ואיכותי), קורנפלקס, חומרים דוחי יתושים, אמצעי חבישה וחיטוי פצעים, מקדמי הגנה (מגוון גדול, גם טבעיים וגם של החברות הגדולות), מברשות ומשחות שיניים, מוצצים, ויטמינים.

מה כן כדאי להביא מהארץ- מזון לתינוקות, תרופות.

דברים שאפשר לעשות עם הילדים בנפאל ולא יכתבו עליהם בספרי טיולים:

סדנת יוגה בפוקרה יחד עם הילדים – מומלץ בחום.

לקחת את הילדים לסדנת תכשיטי חוטים. תמצאו אותן בחנויות השזירה בצפון האגם.

לצאת לטרק קצר ונינוח עד לכפר ‘אסטהאם’. יש שם בית הארחה מדהים וידידותי.

לעשות ראפטינג משפחתי.

לטעום דבש אורגני מפרחי בר שגדלים רק בגובה רב, או מאגוזי-חמאה, או מחרדל בחנות האורגנית בלייק סייד.

לקנות טיקות צבעוניות בזול בדוכן קטן קטן מחוץ לטאמל בקטמנדו ולהתקשט בהן.

ללכת ל-movie garden בפוקרה, ולצפות ביחד בסרטים באויר הפתוח. בימי שבת מוקרנים סרטים לילדים, והכניסה לילדים היא בחינם.

מחירים לדוגמא:

מלון משפחתי באיכות טובה- קטמנדו- 40$-80$ ללילה. פוקרה- 20$-40$.

גסטהאוס טוב (מספיק בהחלט)- 500-800 רופי ללילה.

עוד בתי מלון וגסטהאוסים מומלצים בקטנמדו תמצאו כאן. בתי מלון וגסטהאוסים מומלצים בפוקרה תמצאו כאן.

ארוחה לחמישה- קטמנדו- (טאמל)- 3000 רופי. פוקרה- 2000 רופי.

שראוול- 300-600 רופי

פיצה משפחתית- 450 רופי

מחטא ידיים קטן- 80-95 רופי

מיץ סחוט טבעי- 50-100 רופי

קפה- רגיל- 35 רופי, אספרסו איכותי- 150 רופי.

כביסה-80 רופי לק”ג.

haleli